Snelheid en impact van veranderingen nemen sterk toe. Voorspellen is vrijwel onmogelijk.
Het is beter om goed en kritisch te leren kijken en begrijpen: (het je) voorstellen dus in plaats van voorspellen. Scenario’s helpen daarbij, een strategie is belangrijker dan ooit tevoren. En soms is die toekomst niet iets dat je overkomt maar iets dat je zelf kan maken…
Echt voorspellen lukt meestal pas achteraf. Voorspellen levert leuke verhalen, maar blijft een beetje kijken in een glazen bol. Het is beter om op een goede manier te kijken naar de wereld, in verleden en heden en toekomst, om de wereld te begrijpen. Als je goed kijkt, zie je patronen, herken je verbanden.
Scenario’s zijn geen voorspellingen maar laten mogelijke ontwikkelingen zien, uitgaande van belangrijke trends resp. onzekerheden. Scenario’s ontwikkelen is een manier van denken, een manier van kijken.
“Strategy is alive”, meer dan ooit tevoren. Niet als die beroemde glazen bol, als voorspellingstrucje, als gedetailleerde route naar die gedroomde succesvolle toekomst. Strategie handelt over grip vergroten, voorbereid zijn op en omgaan met veranderen, antwoorden bedenken, visie en ambitie, doelen stellen. En natuurlijk over plannen, actie en resultaat.
- Bullshit Bingo : mooie titels voor wonderlijke banen.
- We kijken “verkeerd”: beperkingen in onze waarneming.
- Verleden rechtvaardigt.
- Scenario’s in verleden en toekomst.
- Managers zijn terugkijkers.
- De manager moet naar de toekomst kijken.
- Alter ego’s: de historicus en de manager kijken verschillend naar de tijd.
- Bewust en onbewust, bekwaam en onbekwaam.
- Historici en managers
- Trump: simultaanschaker of spelbreker?
- Het prisoner’s dilemma: de leugen van de win-win
- Scenario studie door Bovag en Capgemini Consulting
- Scenario studie door Bovag en DBSC Consulting
- Scenario studie Automotive na 2010 Ernst and Young
- Schaalgrootte is meer dan kralen rijgen
- Hoezo urgent? ja, lekker belangrijk.
- Cultuur en organisationele effectiviteit
- Lekker aan de slag of achteroverleunen?
- De logica van het irrationele
- The Abilene Paradox
- Leiderschap
- “Speed” of “scale and scope”
- Urgent en belangrijk: verschuif je aandacht
- Stabiliteit en verandering
- De business portfolio matrix: van alles wat
- Kijken naar concurrenten of klanten
- De GE McKinsey matrix
- Pareto
- Michael Porter’s generic strategy
- Overname en dan?