trendwatcher

Trends: soms gaat het
over voorspellen.

 

trendwatcherTrends: vaak gaat het over verleden, heden en toekomst.

Trends: van verleden naar toekomst.


Kijken naar trends begint met een reis vanuit het verleden naar het heden.
Het gaat niet om zien, om voorspellen; het gaat om KIJKEN. Hoe kijk je, vanuit welk perspectief? Welk beeld vormt zich?

Van inzicht naar uitzicht.


Het draait niet om wat leuke trends. Het gaat om inzicht, om uitzicht, en om een vertaalslag van theorie en verhalen naar de praktijk. Het draait om de impulsen voor die trends, het gaat om de impact ervan, hoe we daar richting aan kunnen geven.

keywords


  • futurist speaker
  • trendwatcher
  • technologie
  • innovatie
  • veranderen
  • disruptie
  • trends
  • change management
  • business modellen

Hans in het kort.


Hans Groenhuijsen studeerde nieuwste geschiedenis (Utrecht) en bedrijfskunde (Delft). Hij is sinds 1984 als adviseur en (interim) manager betrokken bij transformaties en innovatie. Hij is actief als spreker en dagvoorzitter en publiceert regelmatig via columns en blogs. Met ruim 30 jaar ervaring in industrie, handel, zakelijke dienstverlening en financial services, slaat hij de brug naar de toekomst.

Contact opnemen

E-mail *

Bericht en afzender *

Ik ga akkoord met het privacystatement

Innovatie = technologie + markt + wereld.

Trends gaan niet alleen over de GROTE issues, over baanbrekende technologie.
Toekomst gaat ook over mensen, samen leven, de wereld, over leven en werken; het gaat over organiseren, besturen, over het oplossen van grote vraagstukken zoals duurzaamheid, energie, klimaat, verdeling van welvaart en welzijn.

De trendwatcher ziet en kijkt.

ik kijk naar de toekomst natuurlijk maar met een scheef oog naar verleden en heden. De reis gaat door de drie tijdsdimensies heen: van verleden en heden naar toekomst, van toekomst terug naar het heden. Ik kijk naar het grote plaatje en naar de details, leg de verbanden. Dwars denken is een must.
Echt voorspellen lukt meestal pas achteraf, maar ik waag me er toch aan.

Change Management: Veranderen is leuk en lastig.

Verandering is een “ding”, veranderen is een werkwoord. Veranderen en innoveren kunnen lastig zijn, en worden ervaren als storende disruptie. Maar het biedt ook mogelijkheden om nieuwe producten en diensten te ontwikkelen, dingen beter en slimmer te doen, om een betere wereld te bouwen, te transformeren: andere dingen doen, dingen anders doen, niet alleen maar samen, het ontwikkelen van nieuwe business modellen.
Geloof in maakbaarheid, in mogelijkheden om te verbeteren, hoort daarbij. Realiteitszin is evenzeer een  must.

De trendwatcher: kijken naar trends, kijken naar de tijd.

Ik kijk als trendwatcher uiteraard naar de trends. Maar daarmee kijk ik naar de tijd, kijk ik door de tijd heen. Trends hebben hun oorsprong in “gisteren en vandaag”, in het verleden en in het heden. Daar kijk ik naar, en natuurlijk naar de inhoud van die trends, hun impact, de kansen die ontstaan, en soms de problemen die zich aandienen.

Hans Groenhuijsen