Automotive: “a convincing CASE”
Alle veranderingen in 1 zin samenvatten is onmogelijk. Maar met de term CASE komen we een heel eind. Het gaat in de automotive om Connected, Autonoom, Sharing en Elektrisch.
Er gebeurt veel in en rondom die auto. Belangrijke ontwikkelingen kunnen worden samengevat in de term “CASE”, de zaak. Die 4 letters staan voor: Connect, Autonoom, Share, Electric. Prachtig allemaal natuurlijk, veelbelovend, en de toekomst van de automotive wordt grotendeels hierdoor bepaald; sterker nog, het is al geen toekomst meer, maar het gebeurt HIER en NU.
Connect is: technologie (hardware en software), toegang tot en gebruik van data, maatschappelijk en economisch nut.
Autonoom is: ondersteunende “bijna autonome” systemen, veiligheid, meer gemak en comfort bij het rijden.
Sharing is: nieuwe business modellen, platforms en mobiliteitsoplossingen (Mobility as a Service).
Elektrisch is:batterij of waterstof, opladen, capaciteit, grondstoffen, energie en emissies, subsidies, consumentengedrag.
We zitten in een transitie van de auto naar mobiliteit. Zoals altijd met transities zie je een aantal, soms geleidelijke, verschuivingen:
. De auto is een ding, een object; mobiliteit is een service.
. De auto staat op zich, mobiliteit is een kwestie van connectiviteit.
. De auto is een ding op 4 wielen, mobiliteit is multimodaal.
. De auto is een "IK” ding, mobiliteit is een “WIJ” ding.
. De auto is een gesloten systeem, mobiliteit draait op openheid en data.
. De auto verschuift van hardware naar software van product naar service.
. De auto verschuift van privé en bezit naar publiek en gebruik.
De traditionele automotive sector wordt hiermee op zijn kop gezet. Een gesloten top-down ingerichte waardeketen voldoet niet langer. Het draait niet om de auto zoals die nu is met wat kleine aanpassingen en nieuwe technologie. De auto verandert fundamenteel in ontwerp, vormgeving, technologie, gebruik, aandrijving en energie. De functie ervan verandert, de positie van de auto in de economie en in de maatschappij verandert; denk aan verstedelijking, gebouwde omgeving, infrastructuur. Slimme mobiliteit moet een bijdrage leveren aan de grote uitdagingen zoals energietransitie en verduurzaming. Gesloten verticale systemen maken plaats voor open horizontale systemen met nieuwe spelers, met bredere coalities en partnerships, vaak over de grenzen van traditionele sectoren.
Hoe organiseren we dit? En wie doet dat, wat is de rol van de markt en van de overheid? En wat vinden de consumenten eigenlijk?
Kennis Blogs in dit thema:
- “Gas” or “Watt” ? benzine of kilowattuur ?
- Apple Car : the final curtain.
- veel sommetjes over de batterij en de brandstofcel.
- Eureka : de kunst van het uitvinden. Aflevering 1 : van detail naar complex, van eenvoud naar systeem.
- Ik ben tovenaar : 2H2O —> 2H2+O2, Sim Sala Bim : een schone auto.
- twee dilemma’s : benzine of elektriciteit, batterij of waterstof ?
- Build Your Dreams : oh ja….en we maken auto’s.
- Tesla :”we build cars, not dreams”.
- Japan, Zuid-Korea en China : Over de Rijzende Zon, yin-yang en de draak. Deel 3 Over auto’s en draken : Europa en China.
- Japan, Zuid-Korea en China : Over de Rijzende Zon, yin-yang en de draak. Deel 2 : De EV, Japan en Korea.
- Deel 1 : Japan, Zuid-Korea en China : Over de Rijzende Zon, yin-yang en de draak
- Tesla : Rumour around the brand (and the man).
- Wheels or walls ? Vrije markt of een nieuwe Chinese muur ?
- Koude Oorlog over de Elektrische Auto.
- Subsidies voor elektrische auto’s : strijd tussen China, Europa en Amerika.
- The big EV battle (deel 3 in een serie over EV-winnaars en -verliezers).
- De strijd om de hegemonie in de automotive: and the winner is….
- Het is rood en het maakt veel auto’s : China ?
- De verbrandingsmotor : to be or not to be.
- EU en EV ? samen op weg naar de toekomst ?
- Lightyear : the light went out, deel 2.
- “Gas” or “Watt” ? benzine of kilowattuur ?
- Model Y or Model T, Elon or Henry, Tesla or Ford ?
- De auto : een ding op zich of een systeem ?
- List en bedrog rondom de EV.
- BIAS : een vooroordeel over vooroordelen.
- De batterij : plus en min.
- De elektrische auto en ons brein : Veranderen ? Goed idee maar nu even niet.
- De EV en de Wet van “MEER”.
- Op naar het vierde lustrum van Tesla.
- Apple Car : the final curtain.
- Deel 1 : Japan, Zuid-Korea en China : Over de Rijzende Zon, yin-yang en de draak
- Overgewicht ? doe er wat aan, ook als het over je auto gaat.
- Lightyear : Sunrise or Sunset ? deel 1.
- The Apple Car is coming : Over data, schermen en auto
- Het is een wondere wereld….. Tesla Phone ?
- One day I’ll drive an Apple Car.
- Toekomstbeeld op je radar ?
- Geschiedenis van de automotive deel 3, 2010-2020 : Verandering ? We beginnen net.
- Data : van polisfabriek naar service provider.
- ecosystemen : oude wijn in nieuwe zakken ?
- Automotive : een data-paradijs.
- Doe mij maar een bakkie chips
- Rijd verstandig, neem een Apple.
- Data : science fiction of klassiek sprookje ? “Matrix”of “Klein Duimpje”?
- Apple : “one more thing” is a car ?
- Voorspellingen uit het verleden : Autonoom en Connected.
- Data: Pick your battle.
- Het netwerkeffect
- Data uit voertuigen, lekker belangrijk maar wat doe je ermee?
- De paradox van het delen: minder auto’s, meer meters
- “Bescherm ons tegen de data en verlos ons van het kwade”
- The sweet spot in connectivity?
- De autonome auto komt er vanzelf, autonoom dus.
- Fabels en feiten over de digitale auto
- De auto wordt autonoom, handjes aan het stuur.
- “Own the trip, not the car” (Zipcar)
- Den Haag betaalt uw auto
- We maken disruptie te groot
- Eigendom of delen? Zelf sturen of zelfsturende auto?