Het blijft een mysterie, dat Apple. Wat gaan ze nu doen? Komen ze met een eigen auto ? wat is de rol van Car Play ?

Even de cijfers. Apple sloot het fiscale jaar 2021 af met 365 miljard omzet en onderaan de streep 94,7 miljard. 2022 gaat daar weer overheen met rond de 400 miljard.
Even ter vergelijking “dat andere” bedrijf met een sterke positie in automotive en innovatie, Tesla; dat sloot het jaar af met 67 miljard (in voorgaande 3 jaren opklimmend van 24,6  naar  54 miljard).

Titan : the Apple Car.

 Het project rondom de Apple car heeft de veelzeggende naam “Titan”  (titaan is een sterk en licht metaal): duurt lang, enorme investeringen, een galerij aan beroemde managers vanuit de gevestigde automotive bedrijven, en al sinds 2014 het gerucht dat die Apple Car er nu toch echt gaat komen. En de lijst met namen van bedrijven die hierin als partner opereren is lang : Hyundai/Kia, Nissan, VW maar ook LG Electronics, CATL (batterijen, China) Magna (grote supplier van de auto-industrie), Lucid Motors (bouwer van high end EV’s), en Porsche. Het aantal prototypes (volgens vooral de vakpers) is eindeloos met een grote variatie in design, functionaliteit en technologie. Het project kent dus een lange en spannende geschiedenis (zie artikel “one-day-i’ll-drive-an-apple-car” ). Ook in 2022 houdt de geruchtenstroom aan. Apple zou nu toch echt in 2024 (of in 2025) met de Apple Car komen. Het wordt zoals het er nu uitziet een volledig autonome auto. Dit basisprincipe wordt dan tot in het extreme doorgetrokken; het wordt een auto zonder stuur, zonder pedalen, en zelfs (ja echt) zonder ramen. In plaats van te kijken naar de wereld buiten de auto, doe je het met een VR-bril en kies je de omgeving waarin je zogenaamd rijdt. En waar we eerder nog relatief bescheiden voertuigen kregen voorgeschoteld, wordt het waarschijnlijk een auto echt aan de bovenkant van de markt (of dan toch weer een medium of low end premium auto wat lager in de hiërarchie ?). We gaan het meemaken.

Car Play.

Ooit gestart als een soort afspiegeling van je iPhone in je auto (“mirroring”) , waarbij dus functionaliteit van je smartphone over werd gebracht naar je auto, wordt nu de route omgekeerd: van je auto naar je iPhone. Een grote stap van het domein entertainment/infotainment naar een setting waarin een geïntegreerd systeem ontstaat. Je iPhone/iOS (het besturingssysteem van Apple) wordt cruciaal, ook in die functionaliteiten en weergaven die met de auto zijn verbonden. Car Play zit achter de schermen in je auto (auto’s hebben al niet meer een enkel armzalig schermpje maar een serie schermen over de breedte van de auto).

Het Paard van Troje ?

Al langer zijn autofabrikanten wat achterdochtig als het gaat om Car Play. Haal je niet je potentiële vijand letterlijk binnen, en geef je hem een positie in de auto ? Met dus het gevaar dat in dit geval Apple de controle overneemt, te grote invloed krijgt, er vandoor gaat met alle voordelen en mogelijke inkomsten op het snijvlak data/auto/technologie ? Bestaat niet het risico dat vanuit consumentenperspectief dat merk Apple het betreffende automerk gaat overschaduwen ? Immers, Apple is niet zo maar een leverancier van onderdelen die aan de achterdeur van de fabrikant tegen bodemprijs wat spullen mag leveren. Niettemin staat een flink aantal fabrikanten in de rij om Car Play 2 (de nieuwe versie dus) te omarmen. Mooie stap voor Apple, en voor veel consumenten.

Revolutie in de automotive ?

De auto-industrie als geheel ondergaat ingrijpende veranderingen. Kort door de bocht ; de auto was ooit een betrekkelijk simpel mechanisch ding, zonder enige vorm van connectie met de wereld er omheen, en met de bestuurder als dominante factor. De auto was een ding op zich (voor velen “a thing of beauty”), traag voortbewegend over een domme infrastructuur van asfalt.

Het heden en de toekomst zijn  anders. Het gaat om een object dat onderdeel is van een groter mobiliteitssysteem, continu communiceert met de weg en met andere auto’s en met de rest van de wereld. De auto is letterlijk “auto” in de zin dat die 100% autonoom kan rijden. We zeggen al lang dat de auto een rijdende computer is, volgeladen met high tech. Data en informatie zijn key, en de presentatie van die data(display) en het gebruik ervan. Autofabrikanten kunnen die wereld niet links laten liggen uiteraard. Maar een partij als Apple kan het zich niet permitteren om de auto- en mobiliteitswereld over te slaan: een wereld waarin zoveel geld omgaat, waarin technologie zo dominant is; waarin data wordt gezien als “the gold of the 21ste. Century”, waarbij zoveel consumenten zoveel tijd doorbrengen in een auto, terwijl ze 100% connected zijn, gevoed worden met data, afhankelijk zijn van superieure hardware en software.

Herbert Diess (tot voor kort baas van VW) wist dit wel, maar struikelde er over; tussendoor roepend dat de Apple Car geen succes kan worden en Tesla de front runner is (wanneer gaat Herbert daar werken trouwens ?).

Tim Cooke, de baas van Apple komt ooit met de bekende Steve Jobs oneliner: “oh, and one more thing…..”. Dan kan het twee kanten op : hij kondigt de introductie aan van de Apple Car, of hij verklaart het Titan-project dood. Apple en Tim kennende, zal het nog lang een vraag blijven.

Hans Groenhuijsen, 22 augustus 2022.

https://www.hansgroenhuijsen.nl/4-fields/apple-one-more-thing-is-a-car/
https://www.hansgroenhuijsen.nl/4-fields/one-day-ill-drive-an-apple-car/
https://www.hansgroenhuijsen.nl/4-fields/het-is-een-wondere-wereld-tesla-phone/  
https://www.hansgroenhuijsen.nl/4-fields/op-naar-het-vierde-lustrum-van-tesla/
https://www.hansgroenhuijsen.nl/4-fields/tesla-een-mooie-toekomst-voor-zich/

foto project Titan   : Enterprisegarage.io
foto CarPlay : Apple.

. Alle artikelen en blogs , zie: https://www.hansgroenhuijsen.nl/4-fields/
. Wil je in het vervolg wekelijks mijn blog ontvangen ? Meld je aan  via “aanvraag artikelen” op
   https://www.hansgroenhuijsen.nl/inschrijven-kennisblogs/
. ©alle rechten voorbehouden Hans Groenhuijsen, 2022.

T                06-52 58 95 85
M                hans@hansgroenhuijsen.nl
I                 https://www.hansgroenhuijsen.nl
Link           https://www.linkedin.com/in/4fieldshansgroenhuijsen/