China en de EU lijken al een tijd op ramkoers te liggen over de elektrische auto. Beter gezegd over de door de EU veronderstelde en ongeoorloofde staatssteun die China gaf en geeft aan de Chinese EV-industrie. De EU is van mening (zie rapport juni/juli) dat daarvan sprake was en is. China ontkent dit. De WTO (de wereldwijde handelsclub) werd door de EU al bestookt met een formele klachtenprocedure (onderzoek loopt nog maanden), en China is dus nu officieel in de tegenaanval. Al eerder maakte China melding van verschillende “speldenprikken” naar Europa, het belemmeren van de import van cognac en varkensvlees bijvoorbeeld (“porc sauce à la crème de cognac” klinkt toch wat vriendelijker).
De Chinese economie vertraagt, geen krimp maar wel wat minder uitbundige groei. In de periode januari-juli 2024 stijgt de lokale verkoop van auto’s met rond de 2% (11,6 miljoen stuks); de maand juli alleen zit op-2 tot -3%. De verkoop van pure EV’s in de lokale markt stijgt wederom over de periode januari-juli met 34% naar bijna 5 miljoen auto’s. Inmiddels is iets meer dan de helft van de verkochte auto’s een NEV (New Energy Vehicle=elektrisch en plug-in). De export van auto’s krijgt een tikje maar die daling zette al in voor juni, dus voordat er sprake was van de zo verfoeide sancties door de EU. De export totaal gaat in juli nog met 20% omhoog naar 400.000 stuks, en het aantal EV’s gaat naar 103.000 (plus 30% YoY). Cijfers over autoverkoop (lokaal/export, alle auto’s/ICE/EV, meerdere perioden) vertonen een gemengd beeld. Daar komt bij dat er een groot verschil is tussen productiecijfers en verkoopcijfers. In de exportcijfers is niet direct duidelijk hoe auto’s geteld worden die onderweg zijn of ergens in een haven op een koper wachten. Vraag is wat de impact gaat worden van de forse EU-heffingen, en van de zwakke plekken in de economie. Al met al blijft China een grote producent en verkoper van auto’s, en is op het gebied van EV toonaangevend in aantallen, technologie, componenten en omvang van de thuismarkt.
Als er al sprake is van verandering in de export, algemeen en meer specifiek van auto’s, dan is de oorzaak niet eenduidig. Macro is er een tik voor de economie in China en voor haar export. Binnen Europa kan sprake zijn van een veranderende vraag naar nieuwe auto’s en dan met name EV’s. Europese autofabrikanten bewegen mee, en zijn zeker niet, zoals soms gesuggereerd, compleet uitgespeeld en van de mat geveegd door Chinese automakers. De druk voor Chinese fabrikanten om te exporteren blijft wel hoog. OEM’s in China willen daarmee het binnenlandse probleem van grote overcapaciteit en (dus) prijsdruk verzachten. Maar ook in Europa kost de strijd om de consument marge, en vormen de EU-heffingen uiteraard een gevaar. Het blijft dus in zekere zin logisch dat hier de markt overspoeld wordt met (nieuwe) merken uit Azië of elders, maar de vraag van levensvatbaarheid is evident.
Hoeveel versnippering kan een kapitaalsintensieve en op de export gefocuste industrie als de auto-industrie aan? Er moeten dus slachtoffers vallen luidt de veronderstelling: minder merken, grotere schaal. Interessant is een soort omgekeerde offshoring operatie. De Europese auto-industrie werkt al decennia in China (en produceert, assembleert en verkoopt daar dus). Chinese fabrikanten maken de beweging ook, simpel gezegd van oost naar west, daarbij geholpen door “vriendelijke” politieke relaties, en allerlei gunstige vestigingsvoorwaarden. Plus natuurlijk het voordeel dat er dichter bij grote eindmarkten wordt geproduceerd.
Mijn voorspelling? Een genadeloze “win-lose game” zal het wel niet worden. Ik gok op een stevig verbaal gevecht, wat speldenprikken en symbolische acties. ’s Middags plannen we dan een “chicken game” (het angsthaas-spel), een kleine competitie voor Europese en Chinese auto’s, ergens op een spannend circuit. Daarna sluiten we gezellig af met een rituele dans met diner en als menu de al genoemde “porc sauce à la crème de cognac”.
Bon Appétit.
Hans Groenhuijsen, 13 augustus 2024.
Voor de liefhebber,over win-lose, prisoners dilemma, en het spel van de angsthaas:
. https://www.hansgroenhuijsen.nl/4-fields/het-prisoners-dilemma-de-leugen-van-de-win-win/
. https://en.wikipedia.org/wiki/Chicken_(game)
Blogs over China, EU, de EV etc. zie mijn website>blogs>Electric Vehicle: https://www.hansgroenhuijsen.nl/category/4fields/electric-vehicle/page/2/
T 06-52 58 95 85
M hans@hansgroenhuijsen.nl
I https://www.hansgroenhuijsen.nl
Linkedin https://www.linkedin.com/in/4fieldshansgroenhuijsen/
. Alle artikelen en blogs , zie: https://www.hansgroenhuijsen.nl/4-fields/
. wekelijks mijn blog ontvangen ? Meld je aan via “aanvraag artikelen” op
https://www.hansgroenhuijsen.nl/inschrijven-kennisblogs/
. ©alle rechten voorbehouden Hans Groenhuijsen, 2024.