Zeg me wat uw functie is, en ik vertel u wie u bent.

1. Bullshit bingo. 1*)

Er is iets aan de hand met ons werk, en vooral met hoe we dat werken dan noemen. Als iemand vraagt :”wat doe je? “, dan begint de ander vaak met : “ik ben….”. Dat geeft houvast, legitimeert en is herkenbaar en veilig.
Kijk eens naar de onderstaande opsomming.

 

2. Wat kan je ermee ?

. in de spiegel kijken, en je afvragen : wie ben ik ? wat moet ik ? en dan dus een paar termen kiezen
. in een sollicitatiebrief enkele termen nonchalant noemen
. je berichtjes op Linkedin, Twitter etc. doorspekken met een enkele term
. in social talk, kennismakingen en speed dates enkele termen laten vliegen in antwoord op de vraag wat je zoal doet, en wie je bent, wat je bent
. er om lachen, overgaan tot de orde van de dag etc.

van A naar B meekijken krachtige taal bij elkaar lekker anders
inspirator
innovator
hoogbrenger
aanjager
motivator
promotor
business coach
innovation officer
transformation officer
adviseur
consultant
mentor
moderator
facilitator
coach
vitaliteitscoach
trainer
sparring partner
scrum master
tribe chief
chief of all chiefs
rebel
growth hacker
artist
pionier
ondernemer
entrepreneur
verbinder
netwerker
connector
bridge builder
ambassador
platform builder
communicator
co-creator
mediator
disruptor
change master
change leader
veranderaar
creator
inventor
founder
ontwikkelaar
rainmaker

 

 

3. Is dit alles ?

Nee dus. Want we hebben ook nog de story tellers, spin doctors, predikers en evangelisten. En er is een aparte vocabulaire in ontwikkeling die het allemaal nog intrigerender en spiritueler maakt. We doen tegenwoordig alles met passie dus is dat ook een vereiste.
En we vinden allerlei ervaringen etc. vooral heel mooi, heel fijn, heel inspirerend, geweldig, supergaaf en energie-gevend. En we zijn trots en dankbaar dat we ergens onderdeel van mogen zijn.
Deze hele kermis past bij uitstek in de gemiddeld op zich al dodelijke kantooromgeving met een tyrannie van matige bazen en tenenkrommend jargon: Mag ik even iets tegen je aanhouden ? (met de schokkende variant: mag ik iets tegen je aan gooien ?), die stomme stip op de horizon, focus en agile, escaleren, “mijn manager….”.
En altijd die neiging om op voorhand je eigen inbreng kleiner te maken: het is maar een praatstuk, ik weet het niet maar misschien…..

4. Maar waarom ? waar komt dit vandaan ?

Ik vind dit overigens inspirerende en gave vragen, maar dat terzijde.
Het heeft te maken met associatie, met het creëren van magie, het kweken van een imago. Het kan gaan over “mooispraak”, bombastisch gedoe. Het kan gaan om eufemismen, verhullen van iets dat betrekkelijk onbelangrijk is en mooier voordoen dan het in werkelijkheid is.
Of we willen graag betekenis, zingeving en beleving, en hebben bovenstaand jargon nodig om dat te benoemen. We willen ons onderscheiden maar komen niet verder dan de woordkeuzes van anderen te kopiëren. En, zoals overal, zijn veel termen inmiddels Engelstalig dus lekker internationaal.
Of we willen graag afstand nemen van de ouwe tijd waarin we nog spraken over bazen en chefs, of nog weer later in de jaren ’70 en ’80 over teamleiders, leidinggevenden (altijd al een woord gevonden waar ik wat jeuk van kreeg), een brokstukje, interactie, feedback. Of we lopen weg voor de klare taal van corporate raiders en junk bond verslaafden (film Wall Street etc.) met saneerders, hakkers en brekers, cost cutters etc.
Veel van de boven genoemde termen raken aan de mens, de medewerker als medemens, samenwerking, creativiteit, buiten de gebaande paden. En dat is dan op zich hoopgevend, want daar draait het allemaal zo’n beetje om.
Vergeet dus eigenlijk al die termen maar. Het zijn maar etiketjes en versieringen. Het gaat er om dat je iets doet, bij voorkeur iets zinvols, op een manier die hout snijdt en effectief is, met mensen die er toe doen.

5. Terzijde.

Net op tijd bedacht ik me dat ik ook op mijn eigen website misschien wel van dit soort modewoorden en “modernismen” heb staan. Tja, dan maak ik mezelf een beetje belachelijk. Ik heb het toch niet gecontroleerd op mijn site, dus volop kans voor mensen die me op dit punt nog eens de les willen lezen. Ik hoor het graag.

 

Hans Groenhuijsen, december 2019.
Meer artikelen ? zie https://www.hansgroenhuijsen.nl/4-fields/

 

1*) Bullshit bingo.

voor hen aan wie dit spel voorbij is gegaan: Bullshit bingo is een leuk gezelschapsspel op je werk.
Teken op een vel 16 of 25 of 36 of…. Vakjes. In elk vakje zet je zo’n modewoord, een woord uit het jargon van jouw bedrijf (van jouw baas etc.).
Neem dit papier mee naar meetings, vergaderingen, sprints of hoe het allemaal mag heten.
Kruis, net als bij bingo, telkens een woord aan als dat door iemand wordt uitgesproken. Heb je een volle kaart ?
Roep dan heel hard: bullshit bingo. Ik sta niet in voor de gevolgen van deze aanpak.