De automotive sector gaat op zijn kop, de oude gesloten waardeketen is voorbij: nieuwe technologie, nieuwe business modellen, ander consumentengedrag, nieuwe spelers.
Auto’s worden een steeds groter probleem maar ze vormen ook een deel van de oplossing.
Connectiviteit, autonoom rijden, elektrische auto’s, en sharing gaan een grote bijdrage leveren aan de invulling van de steeds groter wordende behoefte aan mobiliteit.
Energietransitie, verduurzaming, en een betere en veiliger benutting van infrastructuur vormen de grote thema’s. Technologie en veranderend consumentengedrag zijn de grote drijvende krachten.
De auto is “slechts” een rijdende PC, een complex ICT platform. Enorme hoeveelheden data uit die auto stellen ons in staat om (auto)rijden veiliger en comfortabeler te maken, om onderhoud beter te plannen en goedkoper te maken. De mogelijkheden zijn eindeloos.
Fundamentele vraag is: blijft de auto de basis, de kern, maar met allerlei technologie eromheen, of zijn het high tech ondernemingen en service providers die dominant worden, waarbij die auto een ondergeschikte rol speelt als een onderdeel van een grotere virtuele en datagedreven wereld? En daarmee ontstaan nieuwe vraagstukken over het eigendom van data, de toegankelijkheid en het gebruik ervan, issues rondom privacy en veiligheid.
Kennis Blogs in dit thema:
- Dashboard voor de automotive, nummer 7: between stormy weather and sunny skies.
- Apple : “one more thing” is a car ?
- Voorspellingen uit het verleden : Autonoom en Connected.
- Dashboard voor de automotive, nummer 6: alles went behalve….. een crisis.
- Dashboard voor de automotive, nummer 5 : It giet oan, of net ? Wordt 2021 het jaar van herstel ?
- Dashboard voor de automotive, nummer 4 : soms zit het mee en soms zit het tegen.
- Koningsdag 2020 :Spijker of Audi?
- Nederland en de EU : elektrificering in Nederland en in de Unie.
- 2020 : het jaar van de apps en dashboards (monitor nummer 3).
- Data : een dashboard voor de automotive.
- Data Terreur of zinvolle feiten ? Een dashboard voor de automotive.
- het weerbericht : aanhoudend zonnig, economisch zwaar bewolkt.
- Automotive : voorstelling of voorspelling ?
- how to lie with statistics : dagkoersen in de automotive
- Heeft de dealer een heden ?
- Fiat en Peugeot: Italiaans-Franse liefde op het tweede gezicht.
- De toekomst van automotive, reverse engineering 2025-2014.
- Autofabrikanten hangen in de touwen?
- Halt, u krijgt een boete.
- Alles van waarde is weerloos
- Belasten en ontlasten.
- Fiat en Renault op avontuur.
- “Bescherm ons tegen de data en verlos ons van het kwade”
- Scenario’s voor de automotive waardeketen
- Het beweegt rondom de automobiel
- Aftersales verdwijnt, of toch niet?
- Big trends
- A convincing case: connected, autonomous, shared, electric
- Van gesloten wereld naar open netwerk
- Car of the future: big trends.
- Dashboard voor de automotive, nummer 7: between stormy weather and sunny skies.
- Apple : “one more thing” is a car ?
- Voorspellingen uit het verleden : Autonoom en Connected.
- Dashboard voor de automotive, nummer 6: alles went behalve….. een crisis.
- Dashboard voor de automotive, nummer 5 : It giet oan, of net ? Wordt 2021 het jaar van herstel ?
- Het virus blijft reizen, wij ook ?
- Het Covid-virus is mobiel, de mens is dat ook.
- how to lie with statistics : dagkoersen in de automotive
- Dagkoersen in de automotive.
- deel 6 Corona : het mobiele virus, de mobiele mens.
- The Great Non-Travel Hack
- Data is king, China is the emperor
- De vrolijke filerijder.
- CO2 uitstoot volgens de regeltjes
- De paradox van het delen: minder auto’s, meer meters
- Mens + Auto = Data
- Risico’s en premie: balanceren
- Verzekeren is onzeker
- The end is near….the final curtain for the diesel
- De schadesector in de kristallen bol
- Schadeherstel in de SWOT
- De schadeherstelsector heeft 7 levens
- Merk-erkenning: samen voor ons eigen?
- De schadewereld: verandering is achteruitgang?
- Mobiliteit rondom mobiliteit: automotive en logistiek.
- Waar gaat het heen?
- Kwartaalberichten juli 2017
- Arbeid in de mobiliteitsmarkt: analyse
- Overnames, maar in welke sector?
- PSA en Adam Opel: De Frans-Duitse As
- The customer journey: waarheen leidt de weg?
- One stop shopping is achterhaald
- Meerfrontenoorlog om de klant:
- Mensen veranderen, auto’s veranderen
- De auto op de pyramide van Maslow
- Een oude slogan, de klant centraal
- Maatwerkconfectie – mass customization
- Over klanten en behoefte
- Variatie en proces
- Marketing bijziendheid
- Marktoriëntatie
- 1 van die 4 P’s in de klassieke marketingmix