Dit is een samenvatting van de scenario studie door Bovag en Capgemini Consulting.
Deze studie met de titel “Bovag toekomstvisie 2020 op de mobiliteitsretail”” werd gepubliceerd in 2011.
Op deze website www.hansgroenhuijsen.nl staan onder “kennisblogs” verschillende scenario-studies waar de Bovag bij betrokken was.
Het zijn oude studies inmiddels en dus niet zo relevant op het eerste gezicht, maar:
- het is leuk om nog eens te zien hoe we in het verleden de toekomst (inmiddels het heden) van de automotive zagen
- te zien waar de verschillen zitten tussen scenario’s en werkelijkheid, en waar die verschillen door zijn veroorzaakt
- wat meer vertrouwd te raken met het maken/lezen van scenario-studies omdat we ook nu vol verbazing en verwachting en met een waslijst aan vragen kijken naar de toekomst, 2025 of 2030 of nog verder weg.
Scenario’s zijn geen voorspellingen van de toekomst. Met scenario’s benoem je enkele belangrijke onderscheidende factoren voor de toekomst (de horizontale en de verticale as). Het dwingt om aannames en verwachtingen expliciet te maken, daar over in discussie te treden, keuzes te maken.
En uiteindelijk komen er dan dus 4 scenario’s uit, 4 mogelijke “toekomsten”. Have Fun.
(klik op de afbeelding voor een vergroting)
augustus 2017.