Rijd verstandig, neem een Apple.

Vroeger hadden we de oproep : Snoep verstandig, eet een appel. Daarop variërend is nu de oproep: rij verstandig, neem een Apple. Daarmee natuurlijk doelend op de lang verwachte “Apple Car”. Komt die “i Car” er nu ? En  met of zonder Hyundai ?

Het leek er even op dat de deal tussen Apple en Hyundai bijna rond was; nu lijkt het er op dat die is afgeketst. Het is maar de vraag of dat echt zo is, of dat de beoogde partijen  een time-out nemen om het allemaal nog eens goed te overdenken. Beleggers waren niet blij; begin dit jaar stegen de koersen, bij Hyundai zelfs met 23%. Maar door de (tijdelijke) aftocht zakten Apple (met wat kleine rimpelingen) en Hyundai met ruim 6%; Kia verloor zelfs even 15%.

Het is de vraag of het echt een perfect match is. Hyundai stelt erg prijs op autonomie en zeggenschap, en heeft in de industriële groep waartoe zij behoort een groot deel van de levering van onderdelen e.d. wel veilig gesteld. Samenwerking, lees: afhankelijkheid, is allicht wat minder populair, hoewel het concern  samenwerking aanging met Baidu (China) en chipmaker Nvidia. Het zou voor het concern vrijwel onverteerbaar zijn als zij in een deal met Apple wordt gedegradeerd tot jobber : auto’s in elkaar schroeven voor een andere partij. Het is daarbij trouwens maar de vraag of autofabrikanten zich zo’n houding kunnen permitteren : schaalgrootte is key in de industrie, en niet benutte productiecapaciteit is de dood in de pot.

Samenwerking zou Hyundai weer wel kunnen passen als het gaat om de grote doelen bij het concern: autonoom rijden en een verschuiving van auto naar mobiliteit.  Hyundai zou daarmee trouw blijven aan haar logo dat niet zozeer de letter “H” weergeeft maar vooral vertrouwen symboliseert  door twee mensen die elkaar een hand geven.

Interessant overigens dat het er op lijkt dat Apple aanvankelijk vooral mikt op autonoom rijdende auto’s voor home delivery en op robotaxi’s.  Je zou veronderstellen dat Apple juist snel (denk aan 2025) met een auto op de markt wil komen die mee kan gaan in de groei explosie van de EV. Apple heeft veel redenen om die wereld van auto en mobiliteit te betreden. Deze markt is zo’n 20 x groter (10 biljoen = 10.000 miljard) dan die andere leuke markt van smart phones (slechts 500 miljard). Het gaat om een markt met moeizame, zo niet dunne, marges. Apple heeft meerdere malen aangetoond in dergelijke markten te kunnen stappen en snel een onderscheidende positie op te kunnen bouwen met goede producten en vooral erg prettige marges. Apple zal nooit instappen om de zoveelste automaker te worden. De positionering van het concern laat zien waar het om gaat. Het bedrijf beweegt zich in de kern op een groot terrein met hardware en software, en een perfecte integratie tussen al die componenten.

Apple heeft een aantal relevante technologieën in huis : batterijen, camera’s, sensoren, processoren, en display. Met haar producten en diensten heeft het bedrijf een plaats in het oog van de storm, vormt het een logische schakel rondom Internet of Living. De auto vormt een logische schakel daarin : als technisch platform, als “window of opportunity” om met de consument 1 tot 2 uur per dag te connecten, de auto als ding dat oneindig veel data produceert  maar ook absorbeert en benut.
Superieur ontwerp in cosmetische en in functionele zin met maximaal bedieningsgemak zijn de kenmerken van Apple, en dat heeft geleid tot een onovertroffen merk en imago waar je bij wilt en moet horen (the Fear Of Missing Out).

Apple heeft een  bijna dogmatische verticale integratie gerealiseerd tussen ontwerp, componenten, software en ecosysteem; het bezit nu al een sterke positie in financiering, (embedded) services zoals insurance, en een perfect service-apparaat (denk aan Apple Care), en een toonaangevende positie in retail.

Ook hier neemt het bedrijf uit Cupertino uiteraard geen genoegen met die ene transactie, de verkoop van een auto, maar wordt gemikt op recurring business, doorlopende/herhalende inkomsten dus.

Ik zou bijna, wat eufemistisch, zeggen : veel terreinen waarop er voor de automotive nog ruimte is voor verbetering.  Misschien dus wel het moment bij uitstek om in te stappen voor Apple, in een markt die juist nu fundamenteel aan het kantelen is, waar dus veel kansen liggen en een deel van de gevestigde orde traag in beweging komt. Apple is overigens niet op alle fronten winnaar. Zo wordt terecht opgemerkt dat het bedrijf in  Big Data (gewoon het volume aan data dat inmiddels is opgebouwd) nog wel wat achterloopt en op het gebied van Deep Learning en AI wel wat tempo moet maken.

In een eerder artikel gaf ik aan dat Apple kan kiezen voor het 100% zelf doen : van  ontwerp tot en met productie. Tweede optie is om het design etc. te doen maar de hardware elders te laten bouwen. Dat is dus voor een bedrijf als Hyundai uiteindelijk geen optie, ze zijn niet een “domme” assemblagelijn (overigens ook buitengewoon knap om dat te organiseren) maar een volwaardige producent  met eigen merken, veel mooie technologie, en goede (plus steeds aantrekkelijker) auto’s. De derde optie is een samenwerkingsmodel, maar daar zat waarschijnlijk een breekpunt begin februari : Wie is er de baas ? Wie heeft wie het hardste nodig ? Kort samengevat : welk logo komt er voorop, welke stijlelementen voeren de boventoon ? etc. O ja, en Apple wil de auto’s graag bouwen in de USA; de Kia-fabriek in Georgia was daarvoor een geschikte kandidaat, zo leek het.

 

Hans Groenhuijsen, 17 februari 2021.

Diverse bronnen (rapporten, artikelen). Voor de liefhebber : kijk eens naar Apple watchers zoals Katie Huberty (Morgan Stanley), Ming-Chi Kuo, en Marc Gurman (Bloomberg).

Artikel over Apple januari 2021: https://www.hansgroenhuijsen.nl/4-fields/apple-one-more-thing-is-a-car/

Overige blogs : https://www.hansgroenhuijsen.nl/4-fields/

Afbeelding Snoep verstandig Button collectie Bert Collect, www.bert-collect.com

Foto Witte apple-car: https://www.govtech.com/fs/Apples-Project-Titan-No-Longer-Working-Toward-Apple-Car.html