Overgewicht, een bekend welvaartsprobleem. Wat doen we eraan ? minder eten en drinken, wat meer bewegen en vooral veel goede (maar loze) voornemens.
Obesitas bij auto’s is een groot probleem. wat doen we eraan ? nog groter en zwaarder, weinig of geen goede voornemens voorlopig. We omarmen de welvaartsziekte.

 Hoe groot is het probleem ?

Het gemiddelde gewicht van auto’s  is sinds 2000  met 20% toegenomen naar zo’n 1500 kg. (rond 1990 zaten we nog op ruim 900 kg.).
Het percentage SUV’s in de nieuwverkoop  in Nederland lag op 15% in 2012 en op 24% in 2022. Wereldwijd ging dit percentage van 20 naar maar liefst 46%. De VS met 7,6 miljoen verkochte SUV’s  in 2022 en China met zelfs 11,2 miljoen SUV’s zijn de grote spelers.
Een bizarre vergelijking : de Red Bull van Verstappen weegt 800 kg. Ruim 50 jaar geleden woog de Lotus 49 Formule 1 van Jim Clark 570 kg. Het verschil ? Betere prestatie, topsnelheid en wegligging, aanzienlijk veiliger, een computer op wielen. Maar daar telt brandstofverbruik even niet mee.

Rond de 33% van alle CO2 uitstoot van auto’s wereldwijd is nu afkomstig van de SUV (rond 25% van het totale wagenpark). Om  1 kilo passagiersgewicht te verplaatsen heeft de VW Golf 12,3 kg.  nodig en de Dodge Ram (in Europa niet zo bekend maar in Amerika een populaire tank) 24 kg. Ter vergelijking  de doorsnee fiets heeft 0,2 kg. nodig  om 1 kg “fietser” te verplaatsen.

Het gewichtsprobleem speelt niet alleen bij de “verbranders” (diesel/benzine) maar zeker ook bij de EV. Kennelijk ligt de voorkeur van consumenten bij “meer, groter, zwaarder”. Een elektrische Dacia Spring heeft over de volledige life cycle (240.000 km.) 134 MWh aan energie nodig. De Audi Q4 e-tron vraagt 204 MWh; het verschil van 70 Mwh staat gelijk aan het verbruik van een 2-persoons huishouden gedurende 25 jaar).
Een schonere motor (benzine, diesel of elektrisch) betekent dus niet in absolute zin minder uitstoot. Het effect van een schonere motor wordt (deels) opgeheven door meer massa.

Gewicht van de auto heeft een mega impact. In de auto zelf treedt meer slijtage op aan o.a. banden, remmen, schokdempers. Het wegdek slijt onder invloed van (rem)gewicht. En zoals aangegeven, de uitstoot van C02 vliegt omhoog. En voor de echte cijferaars : meer gewicht betekent in veel landen meer wegenbelasting.

De EV lost het klimaatprobleem op ?

Bij elektrische auto’s speelt natuurlijk de batterij als gewicht-verhogende factor. Hier zit wel een paradox. We willen een grotere range, dus een grotere batterij en die schroeven we bij voorkeur in grotere auto’s die nog weer luxer, mooier, completer, digitaler, veiliger zijn. Daardoor neemt gewicht van de auto toe, en daarmee het energieverbruik. Dus lekt als het ware een stuk van het voordeel van die grotere battery pack direct weg. En mooi voorbeeld van een oude economische wetmatigheid : het voordeel dat ontstaat in meer efficiency en/of lagere kosten, wordt direct geabsorbeerd door “nog meer”. Je kan het “de wet van Rupsje nooit genoeg” noemen.
Hier doorheen speelt natuurlijk de intensieve strijd tussen China (of beter: Azië) en de rest van de wereld, in dit geval over auto’s. We deden ooit wat lacherig over die Chinese auto’s: niet om aan te gluren. Die tijden zijn voorbij. China verdringt westerse merken in de eigen lokale markt en rukt op in de rest van de wereld, gedragen door bezit van/grip op grondstoffen, basisproductie, assemblage, efficiënte productie en (dus) lagere prijzen, veel high tech en gadgets. Ondertussen lopen we hier te mokken over laadinfra, onvoldoende batterijproductie en grondstoffen, vervelende wetgeving (die maar weer eens moet worden uitgesteld, zie Brussel over 2035), importbeperkingen.  En gaan we weer eens nadenken over het beleid t.a.v. EV en brandstofmotoren : belonen of straffen, subsidie of heffing etc.  Een geruststelling dat de politiek dit obesitasprobleem inmiddels ook in het vizier heeft ? (zie bron); dat is nog even afwachten dus.

Riep er nog iemand “klimaat”?  of is dat achter de horizon verdwenen ? Daar gaat dit allemaal over : over milieu en klimaat, over uitstoot. Overgewicht is in dat perspectief een “klein”  probleem.

Hans Groenhuijsen, 8 augustus 2023.

Bronnen o.a. :

https://www.consumentenbond.nl/nieuws/2023/autos-steeds-zwaarder-impact-op-milieu-neemt-toe

https://www.autoweek.nl/verkeer/gewicht-van-autos-uitgelegd-en-wat-het-doet-voor-de-bestuurder/

Sjors Hofstede,“Populariteit van SUV’s drukt gewicht Nederlandse auto omhoog (en vertraagt daling uitstoot)” in Volkskrant 30.4.2023.

Erik Kouwenhoven, “ Zoveel zwaarder werden auto’s de afgelopen 20 jaar en dat komt vooral door deze trend” in Algemeen Dagblad, 24.4.2023.

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2023/06/01/beantwoording-kamervragen-over-het-bericht-populariteit-van-suv-s-drukt-gewicht-nederlandse-auto-omhoog-en-vertraagt-daling-uitstoot

. Alle artikelen en blogs , zie: https://www.hansgroenhuijsen.nl/4-fields/

. wekelijks mijn blog ontvangen ? Meld je aan  via “aanvraag artikelen” op 
https://www.hansgroenhuijsen.nl/inschrijven-kennisblogs/

. ©alle rechten voorbehouden Hans Groenhuijsen, 2023.

T                06-52 58 95 85
M              
hans@hansgroenhuijsen.nl
I                 
https://www.hansgroenhuijsen.nl
Link           
https://www.linkedin.com/in/4fieldshansgroenhuijsen/