Haagse rituelen.
We onderzoeken wat af, produceren rapporten, eindeloze hoeveelheden data. Waarom ? vrij eenvoudig. Vaak dient het ter onderbouwing van meningen, voorstellen, standpunten. Mede daardoor is het de brandstof voor discussie, voor debat, voor strijd; soms in de tweede kamer of kabinet, soms ergens aan een vergadertafel, soms in de publieke ruimte, daarbij gesteund door de nodige folklore in de vorm van omgekeerde vlaggen, trekkers, strobalen.
Cijfers zijn er om eigen standpunten te versterken en andermans standpunt te ondergraven, af te fikken. Manipulatie ligt dan op de loer natuurlijk; je laat wat cijfers weg, liegt soms dat het gedrukt staat, geeft cijfers net wat anders weer dan ze waren. Je kunt onderhand je eigen CBS inrichten om er nog een touw aan vast te kunnen knopen. Ik zal proberen (uiteraard met gebruikmaking van de hierboven genoemde trucs) enig licht te werpen op het dominante thema op dit moment : stikstof.
Inmiddels is de discussie hierover verworden tot een ritueel showballet, met de bekende trucs zoals massage, halve waarheden, weer uitstel, nog weer een onderzoek, de Kamer is aan zet, nee het kabinet, nee de provincies, geschuif met verantwoordelijkheden, en het Haagse Zwarte Pieten spel (een term die natuurlijk niet meer kan, maar dat is weer een andere discussie).Recente (bijna visionaire) uitspraken vanuit het kabinet zijn hiervan een mooi voorbeeld. Het stikstofprobleem is jaren blijven liggen. Het kabinet belooft dit aan te pakken.
Klimaatpausen, bemiddelaars, vlot-trekkers etc. worden opgevoerd. En nu, na de uitslag van de verkiezingen, rommelen we door : “Nee natuurlijk, de uitslag kan je niet negeren, en de burger in dit gave land heeft gesproken. Dit vraagstuk hoort eigenlijk echt thuis bij de provincies; die zitten dicht bij het spreekwoordelijke vuur, kunnen meer differentiëren en maatwerk leveren”. De bal wordt op de andere helft gedropt, veel succes met de coalitievorming, laat maar eens zien waar jullie (inclusief BBB) nu mee gaan komen; wij als kabinet zijn en blijven onschuldig.
Max Verstappen: slow down or speed up.
Het onvermogen (en de onwil) van het kabinet om er onderling uit te komen, en de behoefte om maar eens lekker de eigen wonden te likken na de opdoffer bij de verkiezingen voor PS en waterschappen, wordt op een charmante wijze gecamoufleerd. Eventuele gevoelige aanpassingen in het stikstofbeleid komen dan niet uit de krochten van de coalitie, maar vanuit de provincies. Politiek is wel leuk, denk je dan. De uitspraak van het jaar is wel dat we nu even afremmen om daarna te versnellen (hoe dan, wanneer dan ). Moest denken aan stalorders vanuit de pits aan Verstappen :
“hi Max, brake & slow down, that will give you less drag, more tailwind and speed after”. Ik ken het antwoord al van Max (terwijl hij denkt F… you) : Sorry, could not hear you, speeding up to 195 mph”.
cijfers.
Maar eens wat cijfers. Laten we gelijk maar een onderscheid maken tussen NOx (vooral vrijkomend bij verbranding, automotoren bijvoorbeeld) en NH3 (ammoniak). De belangrijke veroorzakers zijn (in % van totaal):
bron | NH3 (%) | NOx(%) |
landbouw |
86 |
8,4 |
particulier | 8,6 | 3,9 |
weg | 2,5 | 33,2 |
nijverheid | 1,2 | 12,1 |
scheepvaart | 13,6 | |
energie | 10 |
% in tot. depositie | % in NOx | % in NH3 | |
Industrie energie | 2 | 14 | 2 |
Mobiliteit | 11 | 71 | 3 |
Landbouw | 46 | 11 | 86 |
Bouw e.d. | 6 | 4 | 9 |
buitenland | 35 |
Simpel dus : ammoniak komt uit de agrarische sector, stikstofoxiden komen vooral uit alles wat met verkeer heeft te maken. Kijkend naar de depositie (mooie term overigens)
gaan de cijfers een zelfde kant op. De cijfers vanaf 1990 (bron RIVM) laten overigens zien dat we, gemeten in gewicht (kiloton) op de goede weg zijn. Dat rechtvaardigt geenszins
de conclusie dat we er wel zijn.
Nog 2 opmerkingen :
. Het buitenland lijkt dus de grote boosdoener; die gooien hun rommel over de grens. Belangrijk om vast te stellen dat Nederland viermaal meer rommel exporteert
dan dat het buitenland hier naar binnen blaast.
. Mobiliteit is een belangrijke veroorzaker van ellende en moet hard aan de slag. Maar reductie van NH3 (ammoniak dus, en dus voor een belangrijk deel agrarisch)
is zevenmaal effectiever dan reductie van NOx.
Meer cijfers ? zeker, veel meer. Op naar een volgende blog. Het gaat bij de komende blogs over stikstof, emissies van allerlei rommel, en over auto’s;
automotive en mobiliteit zijn en blijven mijn favoriete domein.
Hans Groenhuijsen, 5 april 2023.
.Alle artikelen en blogs , zie: https://www.hansgroenhuijsen.nl/4-fields/
. wekelijks mijn blog ontvangen ? Meld je aan via “aanvraag artikelen” op
https://www.hansgroenhuijsen.nl/inschrijven-kennisblogs/
. ©alle rechten voorbehouden Hans Groenhuijsen, 2023.
T 06-52 58 95 85
M hans@hansgroenhuijsen.nl
I https://www.hansgroenhuijsen.nl
Link https://www.linkedin.com/in/4fieldshansgroenhuijsen/
Andere blogs in relatie tot dit onderwerp:
https://www.hansgroenhuijsen.nl/4-fields/stikstof-oplossen-stik-maar/
https://www.hansgroenhuijsen.nl/4-fields/politiek-klimaat-politiek-klimaat/
https://www.hansgroenhuijsen.nl/4-fields/stikstof-wij-zijn-ook-tegen/
https://www.hansgroenhuijsen.nl/4-fields/stikstof-ga-je-mee-trekkers-kiekn/
https://www.hansgroenhuijsen.nl/4-fields/over-autos-en-koeien-over-co2-en-n2/
https://www.hansgroenhuijsen.nl/4-fields/over-tipping-points-en-kantelpunten-droom-of-nachtmerrie/
https://www.hansgroenhuijsen.nl/4-fields/overheid-en-markt-daar-moeten-we-het-maar-mee-doen/
https://www.hansgroenhuijsen.nl/4-fields/panacee-all-in-one-solution/
https://www.hansgroenhuijsen.nl/4-fields/to-grow-or-not-to-grow-that-is-the-question/
https://www.hansgroenhuijsen.nl/4-fields/probleem-en-systeem-oplossing-en-verlossing/