Geruchten zijn soms hardnekkig en blijven lang hangen. Al zo’n 7 jaar gaan de verhalen rond over de “apple car”. Groot nieuws gezien de (nog steeds) sterke positie van Apple in de markt : het design, het ijzersterke merk en logo, de financiële positie, beurswaarde, de grote en snelle successen van eerdere innovaties uit Cupertino. De geest van Steve Jobs waart nog rond. En ook dit najaar (2021) steken de geruchten de kop op. Het gaat echt gebeuren. Maar ho ho, niet zo snel. Apple zegt in 2022 met grote aankondigingen te komen over “wat en met wie en hoe” maar die auto komt dan pas in 2025 (of nog later?) op de markt.

Het is ook wel een majeure operatie, niet zo maar een autootje tekenen en het de markt in slingeren. Apple waakt over haar imago als het gaat om innovatiekracht, performance, ontwerp. En mede daardoor wil het in control blijven over alle facetten van die auto, net als zij bij alle andere Apple producten het stuur in handen heeft; denk aan de sterke grip op Foxconn , the sweatshop van Apple in Azië. Ondertussen groeit de kluis met intellectuele eigendom, bron  van inkomsten op zich.

Wat gaat Apple doen, en met wie ?

Het gaat bij die Apple car om het ontwerp, de auto als geheel maar vooral alle componenten en technologie. Er moet een eerste serie worden gebouwd met een mogelijkheid om daarna op te schalen. Apple heeft partners nodig in de productie/assemblage van auto’s. Het wordt voor onwaarschijnlijk gehouden dat Apple de productie zelf ter hand neemt.  Apple heeft inmiddels gesproken met o.a. BMW, Daimler, GM,  en recent met de joint venture LG-Magna, en  langdurig met Hyundai/Kia; wij hebben trouwens VDL maar dat terzijde.  Tot nu toe zonder zichtbaar resultaat. Rem op elke samenwerking is die eis van Apple om te controleren, en tegelijk is er daarmee de zorg bij mogelijke partners dat ze ondergeschikt worden, met Apple een concurrent binnenhalen, en dus kannibaliseren op het eigen merk. Voor de chips leunt Apple op het voor hen bekende TSMC. Belangrijk onderdeel is de batterij en oplaadinfra. Ook daar zijn er gesprekken met bijvoorbeeld CATL, LG en SK Group. En er wordt gewerkt aan nieuwe typen batterij,  ook hier “the next level” met mono cell batteries i.p.v. individuele cellen (volgens weer andere kenners onzin en/of gejat van Tesla). Het is ook de vraag wat de ambitie en het realiteitsgehalte  is t.a.v.  het level in autonoom rijden. Adel verplicht, en Apple moet dus een toppositie claimen en waar maken: fully autonomous, bij het betreden van de markt. Het hele assortiment aan lidar, radar, camera, augmented reality etc. komt voorbij.
Nog even over dat ontwerp. Heel bijzonder zou je kunnen zeggen. Volgens critici doet het denken een jaren ’80 VW Golf, of een smakeloze Japanse doorsnee auto uit de eind jaren ’70. En sommigen zien in de lijn iets terug van de Tesla Cyber Truck (voor mij dan weer een tekentafel upgrade van de Hummer of zo).Over smaak valt niet te twisten.

Vergeet de auto even.

Maar doe eens een stap terug. Denk niet direct in termen van auto, een ding met 4 wielen (en waarschijnlijk geen stuur meer). Kort door de bocht is Apple goed in hardware, software, services en de combinatie daarvan.  Sinds een aantal jaren is Apple bezig om langs een andere route de auto, de wereld van mobiliteit, te veroveren. CarPlay heeft zich genesteld in de auto, fabrikanten hielden de deur open. Kopers/berijders van al die nieuwe auto’s waren verknocht geraakt aan Apple en alles wat met een “i “ begon dus OEMs hadden wellicht weinig keus.  Daar rinkelt dus de kassa voor Apple, en daarna blijft die kassa rinkelen want Apple heeft toegang tot de klant, de auto, (een deel van) de data, met alle gevolgen van dien voor de OEM, de retailer etc. Apple kan de cirkel nu sluiten door een dominante positie te bouwen in het brein van de consument, en overal aanwezig te zijn : wonen, leven, werken, leisure, mobiel, 24/7.De drie-eenheid hardware/software/services sluit hier naadloos op aan.

Waarom dan toch die Apple Car ?

De auto is een logisch onderdeel van dit hele systeem, maar de vraag ligt wel voor of je daarvoor op zich een eigen auto op de weg moet zetten; die weg is lang zo blijkt. En er is geen garantie op succes. Apple zou door kunnen gaan op de reeds ingeslagen weg : zonder zelf een auto te bouwen, een dominante speler blijven met die combi van hardware/software/data/services,  op basis van superieure technologie en design, veel kennis en intellectuele eigendom. Redenen om die eigen Apple Car wel te doen zijn legio overigens: bevestiging/versterking van het merk en customer loyalty, omni presence, versterking van het assortiment, a bigger share of wallet, en doodgewoon omzet in hardware dat tegen een premiumprijs wordt verkocht. Apple zelf wil niks minder dan premium met nog een plus, dus bovenin de markt. Als de auto uiteindelijk de status krijgt van “the ultimate mobile device”, dan mag Apple, uiteraard,  niet ontbreken.
Er is nog een reden wellicht. Aanval is de beste verdediging. De markt, in dit geval de markt voor premium cars met een hoog serviceniveau en een continue stroom data, overlaten aan andere spelers is eigenlijk geen optie. Apple moet hier een sterke positie verdedigen/versterken, en aantasting van de overige business  vermijden.

De |Steve Jobs uitsmijter  “oh, one more thing”  gaat een volgende keer echt over die Apple Car.

Hans Groenhuijsen, 29 november 2021.

. Eerdere artikelen over Apple:

. Apple : “one more thing” is a car ? | (hansgroenhuijsen.nl)
. Rijd verstandig, neem een Apple. | (hansgroenhuijsen.nl)

. Meer dan 40 artikelen rondom EV, zie   https://www.hansgroenhuijsen.nl/category/4fields/electric-vehicle/

. Alle artikelen en blogs , zie: https://www.hansgroenhuijsen.nl/4-fields/

. Wil je in het vervolg wekelijks mijn blog ontvangen ? Meld je aan  via “aanvraag artikelen” op
https://www.hansgroenhuijsen.nl/inschrijven-kennisblogs/

. ©alle rechten voorbehouden Hans Groenhuijsen, 2021.   Zie https://www.hansgroenhuijsen.nl/copyright/