We zijn er maar druk mee,  in dat streven naar meer en groter en beter, nooit genoeg. Stilstand is achteruitgang, groot en meer is vooruitgang. Het gevoel van succes, van luxe en comfort, van beweging, drijft ons  voort. Dat zien we ook terug bij de mens en zijn/haar auto. Mag het iets meer zijn ? De slager stelt u deze vraag vaak. Mag ik twee biefstukjes van ieder ruim een ons ? Oh, het is iets meer, 3 ons. Prima hoor. Maar de dealer en fabrikant zouden die vraag ook moeten stellen maar doen dat niet; ze gaan er vanuit dat de consument een beetje meer OK vindt, sterker nog : heel veel meer auto in hoge mate waardeert. En daar wijst ons gedrag ook op.

Ooit waren auto’s (althans deels) grote slagschepen, king of the road. U kent ze wel, die grote bijna koetsen, enorme lange motorkap, koplampen ter grootte van een vuurtoren, veel leer, spaakwielen etc. Maar wij zijn toch allemaal groot geworden met middenklassers (lager of hoger) en af en toe een luxe wagen. De auto voor de massa was klein, redelijk zuinig, simpel, en trouwens ook smerig. Maar ook toen al kregen we steeds langere lijsten met opties, complete pakketten; ik herinner me nog  de Ford Capri waar je een alfabet aan pakketten kon kiezen GT/X/L/R. Een beetje vent zei dan: doe ze maar allemaal (gedrag dat we altijd toeschrijven aan de Duitse autokoper : völlig ausgestattet). Auto’s werden dus groter, zwaarder, grotere motoren, meer vermogen, ook comfortabeler, veiliger.
Toch even wat cijfers. Begin jaren ’90 woog een auto (kijkend naar de best verkochte nieuwe auto’s in dat jaar)  in Nederland gemiddeld  935 kilo. Rond 2000 zaten we al boven de 1000 kg, en in 2020 tikken we de 1100 kg. aan. Gemeten over het totale wagenpark zou dit wel eens rond de 1200 kg. kunnen liggen. Maar ergens onderweg veranderde de technologie, de constructie van auto’s. En deels was dit een tegengestelde beweging : minder en vooral lichtere materialen, lichtere constructies, efficiëntere motoren. Maar het eindresultaat : alles wat aan gewicht hiermee werd gewonnen,  werd meer dan volledig benut om die auto dus groter te maken, luxer, sterker dus zwaarder. Maar de verschillen binnen het wagenpark werden groter: heel veel relatief kleinere en lichte auto’s, tegenover een eveneens groeiend aantal bovengemiddelde auto’s, aantrekkelijk voor de consument maar vooral ook voor de zakelijke markt.
Wereldwijd groeit de uitstoot van CO2 nog steeds. We kennen alle bronnen daarvan. Met stip op 1 als het gaat om groei in uitstoot staan uiteraard de energiecentrales, het beginpunt van alles wat we doen in industrie, in onze huishoudens, en in mobiliteit. De nummer 2 sterkste groeier is dus de SUV. In 2010 waren er wereldwijd 10 miljoen en in 2020 gaan we door de 200 miljoen grens.

Alle soorten en maten.
We verwijzen vaak naar het succes van de SUV. In 2014 werden er in het lower segment (L) 44.000 verkocht, in 2019 124.000. In het upper segment gaat het om 4.500 resp. 12.400. Inmiddels maken we onderscheid tussen de City SUV (Peugeot 2008), de lower family SUV(Kia Niro), de Upper family SUV (BMW X3), de Executive SUV(BMW X5), de lower luxury SUV(Porsche Cayenne), de Upper luxury SUV (Porsche Panamera). We hebben een aantal kampioenen op de weg,  vaak volledig op benzine, soms  hybride. Kijk eens naar de Bentley Bentayga (2650 kg. met 340 pk benzinemotor en nog eens 130 pk elektro), de Range Rover (2800 kg,  270 kW benzine en 105 kW elektro), de BMW X7 van ruim 2550 kg. en gewoon 100% benzine,  de Audi E-Tron met 2400 kg. , Mercedes G500 4×4 bijna 3000 kg.

Waarom willen we meer en groter ?
Zoals zo vaak: niet omdat het moet maar omdat het kan. We houden van luxe en comfort, van kracht, her gevoel van in control zijn, onaantastbaar (hoog te paard). We spiegelen ons graag aan anderen, kopiëren elkaar. Zijn er nadelen behalve de grote hoeveelheid grondstoffen die in de auto worden gebruikt, de belasting van klimaat en milieu, de grote end-of-life stroom afval  ? Ja zeker. Misschien niet een big deal, maar grote zware auto’s zijn een nogal ongelijke partij bij aanrijdingen, met als gevolg meer doden en zwaar gewonden bij aanrijdingen met aanzienlijk lichtere voertuigen. Nog een nadeeltje. Rolweerstand is belangrijk, banden dus. De massa van de auto, plus het hoge acceleratievermogen van een EV leiden tot grote bandenslijtage en dus veel vervuiling (fijnstof). Een opsteker overigens voor de wereld van Reparatie en
Onderhoud : meer bandenslijtage en dus verkoop.

Doe maar iets minder.
We begonnen met de vraag : mag het iets meer zijn ? Standaard reflex is: natuurlijk, doe maar.
Misschien moeten we gaan overwegen om een volgende keer te zeggen : nee, doe maar wat minder.
Is dat waarschijnlijk ? ik ben er nog niet zeker van.

Hans Groenhuijsen, 11 februari 2022.

Blogs over de EV : https://www.hansgroenhuijsen.nl/category/4fields/electric-vehicle/
Blogs over klimaat : https://www.hansgroenhuijsen.nl/category/4fields/de-toekomst-een-betere-wereld/.
Alle artikelen en blogs , zie: https://www.hansgroenhuijsen.nl/4-fields/

. Wil je in het vervolg wekelijks mijn blog ontvangen ? Meld je aan  via “aanvraag artikelen” op
   https://www.hansgroenhuijsen.nl/inschrijven-kennisblogs/.
©alle rechten voorbehouden Hans Groenhuijsen, 2022.

T                06-52 58 95 85
M              hans@hansgroenhuijsen.nl
I                 https://www.hansgroenhuijsen.nl
Link           https://www.linkedin.com/in/4fieldshansgroenhuijsen/