1.DE EV is een blijvertje.

Dat we de EV wat serieuzer moeten nemen, is al langer duidelijk. Ook in de boardrooms van autofabrikanten is dat doorgedrongen. Het succes van Tesla en de doorbraak van de EV die daarmee gepaard ging, de dalende kosten van batterijen, betere range, meer oplaadmogelijkheden, een lagere prijs resp. lagere kosten (Total Cost of Ownership), en de hoge EU-boetes op CO2,  waren en zijn voldoende redenen om serieus met de EV aan de slag te gaan. En toch leek er sinds de entree van die beroemde Model-S van Tesla, de Nissan Leaf en zo nog wat merken/modellen, sprake van enige aarzeling. Of was het de traagheid die ingebakken lijkt bij grote concerns ? Eerst maar eens kijken, afwachten, wat pionieren  met kleine aantallen, en ondertussen vasthouden aan olie, staal en benzine ? Hoe het ook zij, de beer is los.

  1. De wereld, Europa, Nederland.

2020 liet wereldwijd een flinke groei zien in de verkoop van elektrische auto’s, een plus van 39% naar ruim 3,1 miljoen stuks. Op wereldschaal steeg het marktaandeel van 2,5 naar 4,2%.  Het gecombineerde aandeel in sales van BEV en PHEV in Europa sprong in 2020 omhoog naar 10,2 (2019:3,3) en in China bleef het aandeel vrijwel gelijk (5,5 versus 5,1%) maar China blijft een groot EV-land. Europa gaat al met al flink aan de stekker. Het aantal verkochte ECV’s in de EU is volgens ACEA in 2020 gestegen van 388.000 (2019) naar 1.046.000 (+169%). Daarbinnen nam het aantal BEV’s toe van 248.000 naar 539.000 (+117%) en het aantal PHEV’s  van 140.000 naar 507.000(+262%).
De cijfers voor Nederland wijken hier nogal van af. Dat hangt samen met eerdere groei in voorgaande jaren en het al bereikte absolute aantal EV’s, en met de (per jaar wisselende) subsidies etc. die tot grote pieken en dalen kunnen leiden. Het aantal verkochte ECV’s steeg hier van 66.607 in 2019 naar 89.129(+33,8%) en daarbinnen het aantal BEV’s van 61.703 naar 73.204 (+18,6%) en het aantal PHEV’s  ging van 4904 naar 15.925 (+224,7%).

  1. De wereldtoppers.

Het klassement wordt, zoals verwacht, (nog) aangevoerd door Tesla met de Model 3 (365.000 stuks), gevolgd door Wuling Hong Guang (de naam is groter dan het prijskaartje van $5000) met 119.000. Daarna komen de Renault Zoe(100.000), de Tesla Model Y (80.000), de Hyundai Kona(65.000), de Volkswagen ID3 (57.000) en de Nissan Leaf (56.000).
Gaan we naar Q1 2021. Kijkend naar de totale markt (dus batterij en plug-in)  zakt Tesla’s marktaandeel van 19 naar 16. VW zakt van13 naar 12 met dus als troost dat het gat met Tesla wel kleiner is geworden.
Voor de BEV markt blijft Tesla op kop maar het marktaandeel krimpt van 29% in Q1 2020 naar 25% in Q1 2021. VW heeft hier nog een lange weg te gaan dus. Stellantis (dus de Fiat- en Peugeot club) nestelt zich op een  5de plaats. Maar het moet gezegd : Tesla deed in 2020 500.000 auto’s en is nu met die 185.000 in het eerste kwartaal op weg naar de 1 miljoen op jaarbasis.     

Merk     aantal *1000
BEV + PHEV                                                                                         alleen BEV

Tesla                 185                                                                   Tesla                    185
SAIC                 145                                                                   SAIC                     125
VW                    131                                                                   VW                          63
BMW                 78                                                                   BYD                         39
Stellantis          67                                                                   Stellantis              35        

 

Een andere graadmeter.
Auto’s zijn niks zonder chips hebben we gemerkt. EV’s zijn niks zonder batterij. Wat gebeurt daar ?
Let op : in de eerste 4 maanden van 2021 ligt de totale batterijproductie voor EV’s op 65,9 GWh. versus 26,8 GWh in 2020, een factor 2,5.
Je kan een bedenking hebben bij het feit dat de grootste producent, u raadt het al, in China zit : CATL met een marktaandeel van 32,5%.
Daarna komt LG met 21,5 en Panasonic met 6,4% en dan een reeks kleine spelers.

  1. And the winner is….

Een soort songfestival dus. De vraag blijft boven de markt hangen : wie gaat er winnen ? Blijft Tesla koploper, gaat China er met de hoofdprijs vandoor door een grote lokale industrie, grote thuismarkt, en een zekere mate van protectionisme etc. ten gunste van de eigen economie ? Gaan Europese spelers, denk aan VW en Stellantis, nog meer inzetten op elektrisch ? VW heeft dit aangekondigd en investeert zwaar (en lost zo af en toe een softwareprobleempje op). Volvo zet in op 100% elektrisch (een Chinees bedrijf dus via Geely).

Tesla blijft in een aantal opzichten uniek. Het is de enige die op dit moment alleen maar EV bouwt, een spectaculaire groei heeft laten zien sinds de eerste Model S. Ambities zijn torenhoog. Voor 2021 zou de omzet uit kunnen komen op rond de 50 miljard en in 2022 op 66 miljard. De koers stond op de piek bij ruim 900, dieptepunt lag bij 160, en begin juni raakt de 573. Tesla mikt binnen een paar jaar op 1 miljoen auto’s en dan is het einde niet bereikt voor Musk. Ook VW legt de lat trouwens bij die magische 1 miljoen (voorlopig). Tesla kent niet zo maar klanten maar kent loyalisten, gelovers, aanhangers, evangelisten, believers, en daarmee logischerwijs ook non-believers, en tegenstanders. Misschien speelt daarbij wel de afgunst op het grote succes, de ergernis over de arrogantie van het bedrijf en zijn boegbeeld en de wereldverbeteraarsverhalen. Maar de markt heeft altijd gelijk en ziet dat gelijk bevestigd in een netto winst over Q1 2021 van 438 miljoen. Mooi op zich maar bedenk dat Tesla in deze periode 518 miljoen verdiende met de verkoop van de beroemde CO2 credits (een business die zijn einde nadert)  met dank vooral aan de EU  en 118 miljoen met bitcoins.
Of er dus structureel voldoende winst wordt gegenereerd met de productie en verkoop van auto’s staat dan nog te bezien. Nog een kleine kanttekening : Tesla wist hogere verkoopcijfers mede te boeken door een reductie van de prijzen; de ASP  (average selling price) daalde met 5,8% Q-o-Q en zelfs 14,8% Y-o-Y. Een groot deel van deze daling zit overigens in een verschuiving naar goedkopere modellen.

  1. The end of the ICE age.

Stampen we lekker verder met de EV ? Is het einde van de ICE (de auto met verbrandingsmotor) nabij?
Nee zeggen sommigen. CO2 is een verzinsel en helemaal niet slecht. Laten ze daar in China eerst maar eens stoppen met kolen. Windmolens zijn ook slecht. Grondstoffen voor batterijen zijn slecht en smerig (en mensonvriendelijk om te ontginnen). Laden blijft een ramp. Diesel is ook OK, en waterstof trouwens ook. Nader onderzoek is nodig.
Ja zeggen anderen. De prijs daalt van batterijen en EV’s, laadinfra verbetert, levensduur van batterijen verbetert, capaciteit en actieradius verbeteren, TCO wordt concurrerend. Onderhoud loopt terug.
U kent mijn mening. EV heeft de toekomst. In  die TV commercial  van Tele 2  een paar jaar geleden luidde de slogan : niet omdat het moet, maar omdat het kan. Mijn variant daarop : en omdat het moet, en omdat het kan, en dan nog 10 andere goede redenen.

Hans Groenhuijsen, 8 juni 2021.

©alle rechten voorbehouden Hans Groenhuijsen, 2021.  Zie https://www.hansgroenhuijsen.nl/copyright/

Alle blogs, ga naar :  https://www.hansgroenhuijsen.nl/4-fields/

over de EV : Electric vehicle | (hansgroenhuijsen.nl)