De verkoop van elektrische auto’s, met batterij(BEV) of Plug-in(PHEV) is nog bescheiden.
Nederland is zeker geen koploper met uitzondering van de fiscaal gedreven verkoop van grote aantallen plug-ins na 2013.
% Marktaandeel van BEV (Battery Electric Vehicle) en PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle) in verkoop nieuw in Europa, 2017:
Jaar |
BEV |
PHEV (Plug in) |
2014 |
0,42 |
0,26 |
2015 |
0,59 |
0,67 |
2016 |
0,57 |
0,73 |
2017 |
0,71 |
0,7 |
% Marktaandeel BEV en PHEV in verkoop nieuw per land, 2017:
BEV |
PHEV |
|
noorwegen |
16,7 |
18,45 |
ijsland |
4,4 |
7,4 |
zweden |
0,92 |
3,84 |
zwitserland |
1,15 |
1,02 |
Belgie |
1,44 |
1,44 |
Frankrijk |
1,43 |
0,32 |
Finland |
0,33 |
1,39 |
Oostenrijk |
1,34 |
0,31 |
UK |
0,57 |
0,93 |
nederland |
1,08 |
0,36 |
Het aandeel van de BEV in verkoop nieuw in Europa loopt geleidelijk op maar ligt nog steeds onder de 1%. Het aandeel Plug-ins vloog omhoog na 2014 maar stabiliseert. In Nederland wordt de PHEV vrijwel weggevaagd. In Nederland had die plug-in vorig jaar nog een een aandeel van 4,9% in 2016 en zelfs 9,2% in de totale nieuwverkoop in 2015.
De impact van fiscale maatregelen is enorm. Dat was zichtbaar in Nederland met de PHEV (de bekende Outlander-hausse), maar ook bijvoorbeeld in Frankrijk. Frankrijk is inmiddels de grens voorbij van 100.000 puur elektrische auto’s, met name door een subsidie bij inruil van een oude diesel welke kan oplopen tot 10.000 euro.
Noorwegen is de kampioen en is hard op weg naar die (vaak als niet realistisch bestempelde) doelstelling van 100% emissievrij bij verkoop van nieuwe auto’s in 2025. Noorwegen is serieus bezig met automobiliteit en energie-transitie, hoewel de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat Noorwegen haar welvaart en spaarpot van de overheid te danken heeft aan haar zeer winstgevende olie-industrie.
Aantallen BEV en PHEV cumulatief
BEV |
PHEV |
|
2014 |
6900 |
37.000 |
2015 |
9400 |
78.000 |
2016 |
13.100 |
98.900 |
2017 |
14.000 |
99.200 |
Voor Nederland zijn de cijfers toch nog mager.
Het aantal echt elektrische auto’s nis nog steeds bescheiden, zeker in vergelijking met landen als Noorwegen en Frankrijk.
Voorde PHEV zien we de grote sprong in 2015 en 2016 en de stagnatie in 2017(die al inzette in 2016).
Het aantal auto’s dat werd verkocht in Europa in het 4e kwartaal 2016 met alternatieve brandstof daalde met ruim 16% bij de vol-elektrische auto’s , steeg fors voor de Hybrids met 25%. Andere alternatieven (denk aan Aardgas en CNG, vooral in Italie) leverden in.
De registratie van batterij-auto’s groeide in 2016 met 7% naar ruim 63.000 stuks in de EU. (voor de EU plus de EFTA landen met 2,9%). Nederland bleef vlak op 4148 auto’s, 4,7% van het totale aantal verkochte BEV’s.
Voor de PHEV’s liggen de cijfers wat anders. In de EU stijgt het aantal verkochte PHEV’s met 3,9% naar ruim 86.000. Voor de EU plus EFTA is dat maar liefst 17,2% met een volume van 96.436.
Noorwegen is dominant, zowel bij de BEV’s als bij de PHEV’s. Van het totale aantal verkochte BEV’s deed Noorwegen 27% en voor de PHEV’s lag dat op 18%. Nederland was met de verkoop van PHEV’s in 2015 nog de nummer 1 met 39.763 stuks(40% van het totaal aantal verkochte PHEV’s) ,maar in 2016 is dat weggezakt naar 18.612 (16,5%).
Bronnen :
. www.acea.be (de europese autofabrikanten).
. www.eafo.eu European Alternative Fuel Observatory.
april 2017.