1.       De tweede liefde.

De eerste keer dat er een liefde leek op te bloeien tussen de twee landen was eerder dit jaar.
Fiat (FCA) en Renault leken  een mooie relatie aan te gaan, maar vader (de Franse overheid) ging dwars.  Nu dus een tweede opbloeiende liefde tussen FCA en PSA, met in beide gevallen een compleet alfabet aan merken.

Beide merken leken in mijn jeugd hun bekendheid vooral te danken hebben gehad aan leuke veelal wat kleinere auto’s (naast natuurlijk de wat meer limousine-achtige auto’s zoals de 404, 504 en 604 bij Peugeot  en de 2600, 125, 132 en 130 plus de fraaie Dino bij Fiat), en natuurlijk aan de bovengemiddelde roestvorming en vaak wat minder strakke afwerking. Mooi natuurlijk (althans vallend binnen mijn  voorkeuren als het gaat over design) zijn de merken als Citroen, Maserati (he, daar komt ie weer; de Citroën SM met Maserati blok, ofwel de Johan Cruijff auto), en  Alfa Romeo.

2.       Wat zijn de feiten  van de nieuwe beoogde combinatie?

De omzet komt uit op zo’n 170 tot 180 miljard met een operationele winst van rond 11 miljard. Daarbij rollen dan 8,7 miljoen auto’s van de band.  Daarmee komt de onderneming op de 4e plek na Volkswagen, Toyota en Renault-Nissan, maar net voor GM. FCA heeft een vrij sterke positie op de Amerikaanse markt (Peugeot is daar afwezig); In Europa zijn de rollen omgekeerd. Beiden zijn in Azië en met name China zonder meer zwak. De  beruchte synergie zal uiteindelijk rond de 3,7 miljard euro bedragen per jaar (na 4 jaar is 80% daarvan gerealiseerd). De eenmalige kosten om die besparing te realiseren, bedragen 2,8 miljard. Tavares, de topman van PSA en beoogd topman van de combinatie, heeft een reputatie hoog te houden als het gaat om efficiency en kostenreductie (zowel bij Peugeot als bij het in 2017 overgenomen Opel). Elk van de ondernemingen verkrijgt 50% in de nieuw te vormen, in Nederland gevestigde, combinatie. Beide merken zijn sterk ontwikkeld als het gaat om de inmiddels razend populaire SUV’s. In elektrificering zijn ze geen van beiden toonaangevend (hoewel {Peugeot verder is dan FCA).Ook op het gebied van autonome technologie zitten ze niet in de voorhoede.

3.       Gaat het dit keer door?

De insiders denken van wel. Bij de mislukte deal met Renault lag de Franse overheid dwars, en speelden o.a de complexe verhoudingen met Nissan-Mitsubishi.  Inmiddels draait Renault slecht, en heeft de Franse regering het lesje wel geleerd. Natuurlijk zal zij, net als de regering in Rome, letten op het behoud van werkgelegenheid, de positie van de enorme toeleveringsindustrie en overige spin-offs, het aan boord houden van technologie en kennis. De Chinese fabrikant DongFeng heeft nog een aandeel van ruim 12%, maar dat wordt wel opgelost. De urgentie om iets te doen is intussen groter geworden. Autoverkopen staan in veel regio’s onder druk, of staan voor zwaardere tijden. De noodzaak om (snel) te investeren in nieuwe technologie wordt met de dag groter. Denk daarbij aan elektrificering, waterstof/fuel cell, connectiviteit en data, ADAS en (op termijn) autonoom rijden. Fabrikanten moeten snel met nieuwe modellen, andere aandrijving en flitsende technologie komen om te overleven. Ontwikkelingskosten moeten over grote aantallen auto’s worden gespreid. Ter vergelijking: deze nieuwe combinatie investeerde afgelopen jaar rond de 7 miljard in R&D, Volkswagen 13 miljard en Toyota 10 miljard. Zoals veel autofabrikanten is productiecapaciteit een punt, liever gezegd de overcapaciteit. De nieuwe combinatie gaat hierin verder rationaliseren: minder capaciteit, minder fabrieken, minder productie vooral in de duurdere West-Europese landen.  FCA zit al relatief sterk in landen met lagere kosten, Peugeot/Citroën en zeker ook Opel zitten op de wat duurdere locaties.  Daar wordt deze hele fusie met argus-ogen gevolgd, mogen we aannemen. Voor alle fabrikanten is het daarnaast van belang om grip te houden (terug te krijgen) op de klant, op de aftersales, op de onderdelen business. Grootte kan daarbij helpen (maar kan ook een tijd een blok aan het been zijn). We gaan het meemaken. Consolidatie in de automotive is geen modeverschijnsel, geen hype maar een serieuze noodzaak. Tavares bij PSA en Marchionne (inmiddels overleden), Elkann en Manley bij FCA weten dat als geen ander en handelen er naar.

Hans Groenhuijsen, 1 november 2019.

 

Voor meer artikelen/blogs, zie https://www.hansgroenhuijsen.nl/4-fields/

Speciaal over PSA, Opel, Renault en FCA: Over PSA en Opel: https://www.hansgroenhuijsen.nl/4-fields/psa-en-adam-opel-de-frans-duitse-as/
over Fiat en Renault: https://www.hansgroenhuijsen.nl/4-fields/fiat-en-renault-op-avontuur/
over FCA en Tesla: https://www.hansgroenhuijsen.nl/4-fields/co2-uitstoot-volgens-de-regeltjes/