In eerdere blogs was er al aandacht voor Duitsland, China, en de EU, als het ging over auto’s en elektrificatie. Het spel, of het conflict, gaat verder. Duitsland zit zoals gezegd in de knel. De auto-industrie heeft het zwaar, en grote ingrepen daar liggen voor de hand. Dat doet pijn in de economie en de Duitse trots op de succesvolle auto-industrie krijgt een knauw; de zoveelste inmiddels. Elders in Europa is het niet veel beter. Overal spelen dezelfde factoren: hoge kosten, zware concurrentie uit China, de druk van de Europese Green Deal (of wat daarvan overblijft) en de ban op verbrandingsmotoren in 2035. In veel landen werd en wordt de transitie naar elektrische auto’s gepusht en gesubsidieerd, maar veel regelingen worden geleidelijk gereduceerd. En de klacht over te veel wisselingen in beleid (en dus onzekerheid voor de consument) wordt vaak gehoord.  Bedrijven trekken aan de bel als het gaat over noodmaatregelen, uitstel/fasering van wetgeving, marktbescherming tegen China, subsidie (EV, innovatie etc.). De consument wil subsidie en vooral zekerheid, terwijl de kleur “groen” geleidelijk aan populariteit verliest.

Is die auto onmisbaar? Zijn we echt volledig afhankelijk van die auto?  En als dat al zo is, welke strategie volgen we dan?
Defensief (lekker blijven verbranden maar ietsje minder, veel auto, veel massa, veel kilometers).
Offensief in de zin dat we streven naar een optimale mix tussen de auto zoals we die nu nog kennen, en nieuwe technologie
met “behoud van het goede”, maar schoner, beter, zuiniger, en met meer comfort en fun.
Frontaal dat wil zeggen dat het auto-paradigma in de prullenbak gaat, en we overgaan naar multimodale super connected “blah blah” mobiliteit, minder mobiliteit wellicht.

Dergelijke vragen gaan niet alleen over mobiliteit maar over energie, klimaat, maatschappijvisie. En het gaat dus over de industrie vandaag en morgen, over werkgelegenheid, over economische groei, over internationale concurrentie. En dat is nu in volle omvang zichtbaar in Europa. Alle scheidslijnen zijn hierbij van belang: marktdenkers versus overheidsjongens, West versus Oost resp. de oude gevestigde orde tegenover opkomende landen, links versus rechts (en nog verder), EVangelisten versus Verbranders (benzine/diesel motoren), Noord versus Zuid, innovators versus old school.

De inkt van het rapport van Draghi was nog niet droog, of Brussel gaf al een lesje verdeeldheid voor gevorderden. Er werd gestemd (niet in het parlement zelf overigens) over de inwerkingtreding van de importbeperkingen tegen Chinese auto’s. Een verrassende uitslag? Nee hoor. Hoe mooi democratie af en toe werkt: 12 onthoudingen, 10 voor en 5 tegen,  aangenomen dus. Voor die beperkingen waren landen die veel last hebben van kleinere, middelgrote vooral elektrische auto’s uit China: precies dus Frankrijk en Italië met Stellantis (Peugeot, Fiat etc.). Tegen waren Duitsland en Hongarije. Duitse topmerken verkopen(verkochten) lekker in China en hebben allicht wat minder last van die kleinere Chinese autootjes. De Duitsers zijn bang voor backfire, tegenmaatregelen van China tegen Duitsland.

Hongarije heeft de (achter)deuren al geopend voor de Chinese industrie en hoopt op een sterke impuls voor de economie. Andere landen vooral in Midden- en Oost-Europa azen ook op met name Chinese investeringen in autoproductie, batterijen, componenten. China heeft dus al een flinke voet tussen de deur als het gaat om Europa en het zaaien van verdeeldheid. Nederland was, trots en fier, in deze tijden van nood voor alweer krachtig ingrijpen, sancties dus. Dat zal ze leren daar in Beijing. Binnenkort volgen nog initiatieven richting nood- en spoed-wetgeving, door de jongens (en meisjes) van Jan de Witt daar in den Haag.

Al met al is Europa weer ver verwijderd van gemeenschappelijkheid. Verdeeldheid speelt bijvoorbeeld China in de kaart. Onze eigen industrie wegstoppen achter een hoge muur werkt even maar lost weinig tot niks op: we blijven zitten met oude industrie, innoveren te weinig, denken te defensief en vanuit angst voor de kracht van de ander.

Hans Groenhuijsen, 10 oktober 2024.

T                06-52 58 95 85
M               hans@hansgroenhuijsen.nl
I                 https://www.hansgroenhuijsen.nl
Linked    https://www.linkedin.com/in/4fieldshansgroenhuijsen/

. Wekelijks mijn blog ontvangen? Meld je aan via “aanvraag artikelen” op   https://www.hansgroenhuijsen.nl/inschrijven-kennisblogs/

. ©alle rechten voorbehouden Hans Groenhuijsen, 2024.

. Alle artikelen en blogs, zie: https://www.hansgroenhuijsen.nl/4-fields/,  zie o.a.

Wirtschaftswunder und dann “Wirtschaft runter”? | (hansgroenhuijsen.nl)

https://www.hansgroenhuijsen.nl/4-fields/super-mario-in-europa/

https://www.hansgroenhuijsen.nl/china-is-sterk-ken-uw-eigen-zwaktes/

https://www.hansgroenhuijsen.nl/china-en-de-eu-over-de-elektrische-auto-rituele-dans-of-gevecht/