De EU stond op het punt om de verbrandingsmotor per 2035 in de ban te doen. Op de valreep gingen enkele landen dwars. Dat verbod komt er natuurlijk met wat tekstuele aanpassingen. Maar daarmee is de gevoeligheid van dit onderwerp niet van tafel. Wat is er aan de hand ? Over ICE en EV, over EU, CO2, kWh…..

Wij zijn ook tegen.

Daar begon het ooit met die auto’s, denk aan namen als Maybach, Benz, en Diesel. Met ups en downs weet die Duitse auto-industrie haar positie in de wereldtop al ruim 100 jaar vast te houden. Technologie, kwaliteit, innovatie, imago….het bleef allemaal kloppen. We (niet iedereen dus) maken ons  al een jaar of vijftig druk over klimaat, uitstoot en wat dies meer zij. En er is veel verbeterd, gesleuteld. Maar het is tijd voor grote stappen, grote gebaren : geen veranderingen BINNEN  het bestaande systeem, maar een fundamentele verandering VAN systeem: de vertrouwde verbrandingsmotor verhuist naar de geschiedenisboekjes in 2035, weg met benzine en diesel. Dat is het plan van de EU per 2035.  Een paar marginale leden van de EU lagen al dwars, maar op de valreep gaan Duitsland en Italië nu in verzet; beiden niet geheel toevallig autolanden (hoewel Italië los van enkele exclusieve merken nu niet echt een topper is). Wij zijn  ook gewoon lekker tegen, zeggen ze in Berlijn, München, Rome en Turijn.

Waar gaat het om in dat verzet ?

De 2 dwarsliggers willen ook na 2035 ruimte houden voor de verbrandingsmotor als we daar lekkere CO2 neutrale bio-fuels in gaan stoken, een optie die overigens in het EU-voorstel met wat spelregels is opgenomen. Verder gaat het om de bekende thema’s. De auto-industrie levert werkgelegenheid in die zo mooie maakindustrie, verdienvermogen voor de natie, die industrie doet al zoveel  aan veiligheid, uitstoot, een betere wereld, aan het leveren van die zo hoog gewaardeerde mobiliteit, en alle geneugten van dat autorijden; “Freude am Fahren” heet(te) dat bij de oosterburen.
En we zien de bekende bezwaren : de EV heeft zich nog niet bewezen, levert veel vervuiling en ellende bij de winning van (zeldzame) grondstoffen, er zijn andere(betere) alternatieven in de markt, op de plank, of in een R&D centrum. Oh ja, en hoe zit het dan met die laadpalen, recycling, concurrentie vanuit China, de productiecapaciteit voor batterijen ? Kortom : eerst nog maar eens studeren en een bibliotheek volschrijven. En tot slot : wie zijn ze daar in Brussel (en andere steden) om die automobiliteit aan te tasten ? Het gaat om onze vrijheid, rijplezier, de auto als motor van een florerende economie en van een lang gelukkig leven voor de gewone man. Er is nog tijd genoeg om met wetgeving te komen.

Tegenstanders willen het liefst dat een nieuwe gewenste situatie zich spontaan of door die heilzame marktwerking ontwikkelt, waarna een wet achteraf die situatie nog even bekrachtigt. Het bekende paard achter de wagen spannen dus. Voor veel politici (en niet alleen de Linkse Wolk of de groene ridders Timmermans/Samsom) is wetgeving juist bedoeld om ongewenste uitkomsten af te remmen en gewenste uitkomsten te stimuleren: richting gevend, taakstellend en keuzes makend, dwingend en deels ook vervelend en een kwestie van inleveren en veranderen; dat kost ons moeite.

Dag verbrandingsmotor, dag benzine, dag diesel.

Waarom dan toch de exit van de ICE ?(= Internal Combustion Engine, de verbrandingsmotor dus). We moeten grote stappen zetten in het leefbaar houden van deze wereld, dus o.a. CO2 reduceren. De auto veroorzaakt een fors deel van die uitstoot, dus daar gaan we aan sleutelen (en ja, ook aan de scheepvaart, de luchtvaart, de industrie).We hebben een lange aanloop achter de rug  rondom alternatieven met veel vertragingen en gedoe.  De elektrische auto lijkt daarbij een voor de hand liggende oplossing. Misschien niet op alle fronten de beste voor de eeuwigheid, maar een keuze is nodig. We kunnen niet eindeloos blijven onderzoeken en wachten, veel tijd en geld investeren in mogelijke alternatieven: hoge kosten in R&D, in het in productie nemen, de infrastructuur, het op de weg zetten en houden van nieuwe auto’s etc. Ook (of juist) de auto-industrie is gebaat bij een heldere keuze en duidelijke focus. Er blijft ruimte voor alternatieven (denk aan waterstof, bio-fuels), maar voorlopig is de richting duidelijk. De EU laat zoals gezegd die ruimte ook.

It’s about politics and power.

In Italië hebben we sinds kort (weer) een rechtse conservatieve regering, korte populistische one-liners dus over de industrie, werkgelegenheid, de man in de straat; daarmee de aandacht afleidend van de echte grote problemen in la bella Italia, en de schuld voor ellende neerleggend buiten eigen land in Brussel. In Duitsland hebben we een coalitie met 3 partijen waaronder de liberale FDP; onzichtbaar en bij regionale verkiezingen zwaar op verlies. Reden dus voor de liberalen om het imago wat op te poetsen door zich maar weer eens te manifesteren als de VROEM-partij in belang van de industrie en van de mobiele consument. Oh ja, we hebben nog wat buitenland. Lekker belangrijk, die EU maar we zijn maar een postzegel op de wereldkaart. Daarin zou je een reden kunnen zien om maar niks te doen hier, want de rest van de wereld is nog veel smeriger dan wij  (voor een deel bezig te produceren wat wij hier weer consumeren etc.).  Je kunt ook naar het buitenland kijken als grote concurrent, denk vooral aan China/Azië.

Veronderstelling is vaak dat autoproductie daar ongelofelijk vervuilend is (denk alleen maar aan energie en staal). Feit is dat ze daar redelijke auto’s in elkaar kunnen schroeven met een batterij en elektromotor. En feit is dat ze daarmee nogal voorlopen op de industrie in Europa. We kijken nog steeds naar het Westen naar Tesla. Dat liet ruim 1,3 miljoen auto’s van de band lopen, in 2023 wordt de 2 miljoen aangetikt , en in 2030  wil Musk de 30 miljoen draaien. Fijn met een winst per auto van $9500 in 2022. Een-na-beste is BYD (China), met de veelzeggende en ambitieuze naam Build Your Dreams. Zij deden in 2022 ruim 900.000 vol-elektrische auto’s met een winst per auto van $1550. Beter dus dan westerse fabrikanten, die bescheiden aantallen produceren met een winst per auto ver onder de $1000 of zelf verlieslatend. De Europese auto-industrie zou hierin een reden kunnen zien om een Fortress Europe te bouwen, om uit de tang te blijven van de boosdoeners uit het Westen (Tesla) en  uit het oosten (BYD en nog een lange lijst). Veel succes denk ik dan. Geloof in eigen kracht, overtuiging , en toch maar weer die gedroomde mooie samenwerking en missie van markt en overheid, zijn een betere route lijkt mij.

Je houdt anders de vooruitgang tegen bij de poort, denkt zelf het tempo van vernieuwing te kunnen dicteren en de consument aan de hand te nemen. Maar je blokkeert innovatie, snelheid,  en slaapt verder. Is Timmermans de prins die nu de industrie wakker kust ?

Hans Groenhuijsen, 5 maart 2023.

Andere blogs o.a. :

https://www.hansgroenhuijsen.nl/4-fields/een-nieuwe-zijderoute-voor-elektrische-autos-deel-4-de-chinese-muur-en-fort-europa/

https://www.hansgroenhuijsen.nl/4-fields/een-nieuwe-zijderoute-voor-elektrische-autos-deel-3-de-focus-van-china-op-de-ev-kleine-autos-grote-ambities/

https://www.hansgroenhuijsen.nl/4-fields/een-nieuwe-zijderoute-voor-elektrische-autos/

https://www.hansgroenhuijsen.nl/4-fields/de-elektrische-auto-een-mooie-toekomst-achter-zich/

https://www.hansgroenhuijsen.nl/4-fields/klimaat-energie-mobiliteit-alles-heeft-met-alles-te-maken/

. Alle artikelen en blogs , zie: https://www.hansgroenhuijsen.nl/4-fields/

. wekelijks mijn blog ontvangen ? Meld je aan  via “aanvraag artikelen” op 
  https://www.hansgroenhuijsen.nl/inschrijven-kennisblogs/

. ©alle rechten voorbehouden Hans Groenhuijsen, 2023.

T                06-52 58 95 85
M              hans@hansgroenhuijsen.nl
I                 https://www.hansgroenhuijsen.nl
Link           https://www.linkedin.com/in/4fieldshansgroenhuijsen/