De grote vragen in deze benadering zijn:
- is de auto nog langer eigendom of is “auto delen” de toekomst ?
- stuurt iemand de auto of stuurt de auto zichzelf?
Bron: Deloitte “the future of mobility”
Vervolgens is een inschatting gemaakt van de kosten per mijl. 1 blik is genoeg om te kiezen: doe maar rechtsboven, de new age of accessible autonomy, daar is de prijs het laagste. Maar het is nooit zo simpel als het lijkt. Linksonder is een voortzetting van de huidige situatie met wat kleine veranderingen. Eigendom blijft de standaard, de kosten zijn hoog. Rechtsonder levert een verschuiving op in eigendom: van bezit naar gebruik en delen, vervoer van punt naar punt, laagdrempelig. De doorbraak komt vervolgens linksboven met de switch naar autonoom rijden. De auto is verbonden met de buitenwereld (andere auto’s, infra etc.), maar bezit is hier nog dominant. En tot slot het beste van twee werelden: grootschalig delen van auto’s, autonoom rijdende auto’s, en dit alles gebaseerd op brede servicepakketten, slimme connectivity en smart infrastructure. Ik hoor het veel consumenten denken: doe mij maar die services, veel connectivity, de laagste prijs rechtsboven, een beetje autonoom rijden wanneer het mij uitkomt, en sharing is een leuk verhaal, maar ik wil wel de baas zijn, eigenaar dus.
maart 2017.