De komende weken publiceer ik enkele stukjes over China en de EV.
Deel 1. De Chinese auto-industrie.
Wat doet de Chinese auto-industrie ? Hoe groot is de kans dat zij de wereldmarkt pakken ? Wat verklaart hun succes tot nu toe als het gaat om de elektrische auto (EV) ?China houdt ons bezig. Kort samengevat : rond 2035 wil China op technologisch gebied leidend zijn; rond 2050 moet het land dan in alle opzichten een (DE) supermacht zijn, aldus Xi.We zien wat dit betekent : militair gezien, economisch, rondom klimaat, cultureel. De oude zijderoute is inmiddels nieuw leven ingeblazen met vertakkingen in Azië, Europa, het Midden-Oosten en Afrika.En ondertussen is China in de digitale wereld op weg naar een vooraanstaande positie; je zou kunnen spreken van een “digitale” zijderoute, onzichtbaar maar met veel power.
Auto’s dus.
Nog niet zo lang geleden vonden we die Chinese auto-industrie redelijk kansloos. Wanstaltige echt communistische auto’s voor partijbonzen, slechte klonen van Europese modellen rolden van de band. Maar toen… Met de toenemende welvaart en economische ontwikkeling, kwam de auto-industrie op gang, echt lokale bedrijven maar ook veel joint ventures e.d. met Westerse fabrikanten. De maakindustrie draaide op volle toeren, denk aan onderdelen/componenten/elektronica. Een grote (en deels afgeschermde) thuismarkt maakte het allemaal relatief makkelijk. En dan….. dan is daar de EV. En dat biedt kansen in vergelijking met de gevestigde orde rondom de auto met verbrandingsmotor (ICE).
De Chinese EV business, de aanbodkant.
Aan de aanbodkant is het een feest. Niemand weet het precies maar op papier waren er kort geleden ruim 800 autoproducenten waarvan 300 bezig waren met NEV’s (new energy vehicles = batterij en plug-in). Een flink deel van deze 300 bestond alleen uit een naam en een klein bedrijfspand misschien. Maar een relatief klein aantal stelt daadwerkelijk iets of zelfs veel, voor.
Op decentraal niveau wilde elke provincie zich op de kaart zetten met de EV, dus dat leidde tot wildgroei en overcapaciteit; sommige nieuwe fabrieken gingen de dag na opening gelijk weer op slot. De provincie Jiangsu trok tussen 2014 en 2020 $32 miljard investeringen aan in de sector. Ze gooiden er het nodige overheidsgeld tegenaan en bevoordeelden investeerders, in het streven naar een positie als EV hub. Mooie term, mooie droom maar Beijing greep in. De tucht van de markt in het Westen zou leiden tot een bloedbad maar dat ruimt altijd wel lekker op; China heeft geen 100% marktmechanisme, dus de tucht moest uit Beijing komen en dat duurde even. Schatting in 2020 was dat de productiecapaciteit voor EV’s voor zo’n 50 % werd benut. Laat het meer zijn, maar het is dramatisch voor een jobber, voor een capaciteitsbedrijf.
Maar onderschat nooit je tegenstander. Er is een aantal bedrijven dat gewoon in flinke aantallen EV’s bouwt, grote ondernemingen in omzet, in personeel, en niet te vergeten in kapitalisatie. Drie van de “kleine” jongens, Xi Peng, NIO en Li Auto zijn genoteerd aan de NYSE en vertegenwoordigen met zijn drieën een grotere waarde dan Ford of GM. Prettige wedstrijd dus.
Houd in de gaten dat China inmiddels de nummer 1 is in autoproductie ; in 2020 rolden er 20 miljoen personenauto’s en 5 miljoen bedrijfsauto’s van de band. Tussen september 2020 en september 2021 werden er 25 miljoen personenauto’s verkocht, 1/3de ruwweg van de wereldproductie. In het aantal NEV’s is China koploper; gerekend vanaf 2010 waren er op 31/12/2020 5 miljoen op de weg gezet.
Hans Groenhuijsen, 8 december 2021.
. Meer dan 40 artikelen rondom EV, zie :
https://www.hansgroenhuijsen.nl/category/4fields/electric- vehicle/
. Alle artikelen en blogs, zie: https://www.hansgroenhuijsen.nl/4-fields/
. Wil je in het vervolg wekelijks mijn blog ontvangen ? Meld je aan via “aanvraag artikelen”
op https://www.hansgroenhuijsen.nl/inschrijven-kennisblogs/
. ©alle rechten voorbehouden Hans Groenhuijsen 2021.
T 06-52 58 95 85
M hans@hansgroenhuijsen.nl
I https://www.hansgroenhuijsen.nl
Link https://www.linkedin.com/in/4fieldshansgroenhuijsen/
Bronnen o.a. :
https://www.theatlantic.com/international/archive/2021/05/joe-biden-china-infrastructure/618921/
https://theicct.org/blog/staff/china-new-energy-vehicles-jan2021
https://news.mit.edu/2021/chinas-transition-electric-vehicles-0429
https://carbuzz.com/news/china-s-ev-industry-is-on-the-verge-of-collapse
https://www.ibisworld.com/china/market-research-reports/automobile-manufacturing-industry/
https://www.automotiveworld.com/articles/how-is-china-accelerating-car-sales-during-a-pandemic/
https://www.automotiveworld.com/articles/how-is-china-accelerating-car-sales-during-a-pandemic/
https://www.bbc.com/news/business-51711019
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2198311-china-is-klaar-voor-zijn-rol-als-wereldmacht
https://www.dw.com/en/chinas-e-car-makers-go-from-strength-to-strength/a-50401042
JATO “The race for EV leadership : the lessons learned from China”, 2020.
https://wattev2buy.com/list-chinese-electric-cars-list-chinese-ev-car-brands/