Niet eenmaal een alfabet maar sterker nog, een paar keer een alfabet aan producenten van EV’s. Of eigenlijk moeten we zeggen: veel bedrijven die slechts virtueel bestaan en vooral
nadenken en dromen over een elektrische auto. Wat doet de Chinese auto-industrie ? Hoe groot is de kans dat zij de wereldmarkt pakken ? Wat verklaart hun succes tot nu toe
als het gaat om de elektrische auto (EV) ?

We zien bedrijven in alle soorten en maten:
. van slechts ontwerper, tot bouwer van prototypes, tot grootschalige producenten
(The Big Four:Chang’an, Dongfeng, FAW, SAIC).
. van mini stadsauto tot een hypercar met 2000 PK
. met een range van 100 km. tot 800 km. en meer
. puur Chinees, soms een joint venture met een westers bedrijf, en soms een pure
US West coast  start up/scale up
. van mooi tot oerlelijk (soms valt over smaak WEL te twisten).

We zien meer en meer grensvervaging, een bekend verschijnsel. Het denken schuift op van beperkte productgeoriënteerde business, naar een business die gedreven wordt door technologie, door het bieden van complete oplossingen. Daarmee komen de platforms en de ecosystemen in beeld. De Chinese overheid denkt ook in die richting, en wil graag sterke ketens/strings van bedrijven bouwen die elkaar versterken, een dominante positie kunnen verwerven, en dus een sterke economie vormen (en daarmee een sterke natie).

Voorbeelden zijn deelnemingen door niet-automotive bedrijven in de EV business, maar ook joint ventures. Denk aan Baidu en Tencent (Internet, AI), Alibaba (internet, portals, online retail/financial services), Huawei (ICT, infra, smart devices).

Ver van het bed ? Nee, natuurlijk niet. Al 10 jaar of langer wordt er over een moderne auto gesproken in termen van een “laptop of Ipad op wielen”, gaat het over connected en volledig autonome voertuigen, over de auto als “the ultimate mobile device”, waarbij een smart phone verbleekt. Het gaat dus over multimodale mobiliteit, over data, platforms, energie, software en services. Sterke geïntegreerde combinaties dus waarmee de (winnende) producenten en aggregators blij zullen zijn, en waarmee de consument (wellicht) blij zal zijn. Of we in dit krachtenveld nog  pure autofabrikanten zullen tegenkomen is de vraag.
Is dit nieuw ? Nee natuurlijk niet.
Rond 1900 hadden we honderden autobouwers, lokale smederijen, koetsenbouwers, ontwerpers, uitvinders, onderdelenmakers. In korte tijd vond er een shake-out plaats, schaalvergroting, integratie, professionalisering, een verschuiving in functionaliteit van die auto.
Goed honderd jaar later zal het weer eens tijd worden voor zo’n “disruptie”. Of de oorsprong en het succes hiervan een basis hebben in de USA en Europa of in het Oosten,  is nog even de vraag. In aantal automerken is China in ieder geval koning en keizer.

Het alfabet van EV makers.

Aiways                 verkoop via electronica retailer/internet, compact SUV
Aito                       joint venture Seres en Huawei, mid/high end market, 1000 flagship stores
Apple                    the Apple car sinds 2014 virtueel , op de markt in 2025 ?
Aro                        onderdeel  “great wall”.
Beijing                  onderdeel  van BAIC met 50% aandeel in Hyundai en Mercedes in China
Bollinger              trucks uit Michigan(USA)
BYD                       $23 miljard, 230.000 medewerkers, Waren Buffett heeft 8%
Byton                    K-byte en M-byte, aandeelhouders Tencent en Foxconn
Cameron              Glickenhaus supercar 007, straatversie
Changan               $10 miljard, is 1 van de Big Four
Chery                    $5,6 miljard, 17.000 man, 10 modellen, grootste exporteur
Cupra                    spin-off van Seat (=VAG)
DongFeng            (Big Four), $128 miljard, 136.000 man, veel J.V.’s met Westerse OEMs
Dorcen                 sinds 2015, in ontwikkeling, kleinere modellen
Elation                  hypercar met 1874 PK
Enovate                groot concern (Dianka) in electronica, software & services, ex-VW mensen
Faraday                lange worsteling sinds 2016, nieuwe modellen in 2022
Faw                       1 van de Big Four.
Fisker                    solar panels
GAC                       Guangzhou, $9,1 miljard, 94.000 man
Geely                     Volvo, Polestar, Lynk
Genesis                 G60 en G80 in 2022
Haima                   onderdeel van FAW, 10 modellen
Hengchi                bestaat sinds 2020, inmiddels een range van upper segment auto’s
Hongqi                  1e merk van FAW in 1958, snelle groeier in EV
Izera                      Poolse bouwer
JAC                        cross-overs, al op de markt in NL en B
Jetour                    = Chery
Kandi                     J.V. met Geely, kleine stadsauto’s met beperkte range
Karry                     onderdeel  van Chery, lichte bedrijfswagens en personenvervoer
Karma                   2 en 4 deurs  premium auto; luxe all-over
Lightyear              van Nederlandse bodem : high tech met zonnecellen in het dak
Lucid                     uit de USA, premium segment vanaf $77.000, model AIR
Lynk                      vooral opvallend door abonnementsmodel
Lyons                    Hypercars uit de USA
Mahindra             breed industrieel bedrijf India
Maxus                   bestelbusje
Microlino             klein dus, 15.000 EUR ?, range 125 tot 200 km.
MG                        bekend inmiddels. Klassiek Engels merk op een Chinese auto.
Nio                        $2,5 miljard, 7000 man, 5 modellen
Ora                        sinds 2018 kleinere EV’s, onderdeel van Great Wall (SUV’s en pick ups)
Polestar                verbonden met Geely/Volvo
Qifeng                   low speed EV’s,
Rimac                   luxe sportbak uit Kroatie
Rivian                   premium segment, beurs intro 11/2021 $78, highest: $179 (16.11) slot op 3.12: $104.
Ruichi                   lichte bedrijfswagens, onderdeel van Sokon/Dongfeng
SAIC                      $113 miljard, 147.000 man, 1 van de Big Four
Seres                    HQ in Santa Clara, onderdeel van Sokon Industries(China),
Sono                     Basis in München, zonnepanelen, auto op de markt in 2022-2023
Techrules             supercar
Tesla                     inmiddels wel de oervader van de EV
Traum                  Kleine speler sinds 2017, onderdeel van Zotye (Chinese producent van onderdelen)
Uniti                     Zweden, kleine 3 persoons auto’s tot 300 km.
Venucia                onderdeel van Dongfeng, in 2020 gestopt als zelfstandige entiteit
Voyah                    het luxe merk binnen Dongfeng
Waymo                 Google, robo taxi service
Wey                       luxe merk binnen Great Wall
WM motors         Kleine speler, relatie met Baidu en Tencent
Xiaomi                  consumentenelektronica, $38 miljard
Xpeng                    SUV, bijna $1 miljard, 3700 man, link met Alibaba
Yueda                    partnership Dongfeng met Kia
Zedriv                    sinds 2017, 4 modellen, 100.000 unit capaciteit

Binnenkort deel 3 en 4 in deze mini-serie over China en de EV.

Hans Groenhuijsen, 10 december 2021.

Voor een lijstje met bronnen, zie onderaan  Deel 1 “De Chinese auto-industrie”.
https://www.hansgroenhuijsen.nl/4-fields/een-nieuwe-zijderoute-voor-elektrische-autos/

. Meer dan 40 artikelen rondom EV, zie :
https://www.hansgroenhuijsen.nl/category/4fields/electric-  vehicle/

. Alle artikelen en blogs, zie: https://www.hansgroenhuijsen.nl/4-fields/
. Wil je in het vervolg wekelijks mijn blog ontvangen ? Meld je aan  via “aanvraag artikelen”
op https://www.hansgroenhuijsen.nl/inschrijven-kennisblogs/
. ©alle rechten voorbehouden Hans Groenhuijsen 2021.
T                06-52 58 95 85
M              hans@hansgroenhuijsen.nl
I                 https://www.hansgroenhuijsen.nl
Link           https://www.linkedin.com/in/4fieldshansgroenhuijsen/