Het aantal diensten dat onder de vlag van connected car is of wordt ontwikkeld is eindeloos. Het risico is dat er een soort overkill plaats vindt. Er worden teveel gadgets en functionaliteiten toegevoegd met een negatieve impact op overzichtelijkheid en gemak.
Het gaat om informatie met betrekking tot de auto zelf (status, storingen, diagnose op afstand, reparatie en updates). Financiering en verzekering kunnen anders worden ingericht op basis van individuele data, specifiek gedrag van de berijder etc. Uiteraard beschikt de auto en dus de consument over verschillende ” calls” die de auto kan doen: E(mergency), B(reakdown), S(ervice), ofwel ongeval, pech en onderhoud.
Niet alleen de gezondheid van de auto maar ook van de berijder kan worden gemonitord: hartslag, oogreflex, bloeddruk, temperatuur. Informatie over de directe omgeving is in overvloed beschikbaar: parkeren, oplaadpunten, swapping points voor car sharing, pick up & delivery points; maar ook connecties met andere vervoersmodaliteiten, winkels/restaurants via Location Based Services. Verfijnde navigatie is mogelijk, gesteund met real time informatie over wegen, congestie, weer etc.
Door verbinding met andere auto’s (V2V) en met de verkeersinfrastructuur (V2I) neemt de veiligheid op de weg toe, wordt de doorstroming van het verkeer verbeterd en dus de benutting van het wegennet.
Auto’s worden in stappen autonomer en slimmer: waarschuwingen voor (en autonoom ingrijpen in een aantal gevallen) het niet volgen van je rijstrook (lane departure warning), voor naderende aanrijding (collision warning), slimme dynamische cruise control (ACC), park assist.
De verbinding met andere devices is vanzelfsprekend; daar draait het om in the Internet of Things: verbinding met je werk, met al je mail- en agenda functies, met alle apps die je ook al op je smart phone hebt (“mirroring”), verbinding met je huis (de garagedeur, verlichting, thermostaat, beveiliging, je koelkast en oven.
Het gaat over informatie maar ook over entertainment (nog meer als de auto compleet autonoom rijdt en ook de bestuurder tijd heeft voor een film of game).
En connectivity heeft grote impact op de inzet van elektrische auto’s (opladen, parkeren, snelladen), op sharing (auto openen en afsluiten, registratie, betaling), op toegang tot parkeren en tot openbaar vervoer (je auto als mobility manager en provider).
Hans Groenhuijsen, juli 2015.