Dashboard voor de automotive,  nummer 6:  alles went, behalve …… een crisis.

 

We zitten in de Tweede Golf. Veel blijft onzeker : Lengte en effectiviteit van de lockdown, timing, omvang en succes van de vaccinatie, ontwikkeling van de Eurozone resp. wereldeconomie, consumentengedrag en -vertrouwen. Voorspellen blijft een hachelijke zaak. De automotive wordt uiteraard geraakt.

 

 De banken.
Banken leven ook bij de dag. De recente ingrijpende maatregelen worden direct weer vertaald in nieuwe verwachtingen, met altijd de kanttekening dat er veel onzekerheden zijn. Deze golf en aansluitend lockdown grijpen diep in maar minder dan in het voorjaar.
De Nederlandsche Bank (DNB) ziet de werkloosheid oplopen naar 4% in 2020 en 6,5% in 2021;
het begrotingssaldo dat nog zo mooi positief was in 2019 met +1,7% duikelt naar -6,3% in 2021. DNB ziet voor 2021 enkele scenario’s die nogal verschillend uitpakken : 4,9% groei in BBP maar ook een scenario met een schamele 0,2% (tussen de 1 en 2 zou dan wellicht realistisch zijn). Terecht merkt DNB op dat we als economie (en als samenleving) hoe dan ook schade oplopen. Met een lockdown is de schade evident, maar ook zonder lockdown lopen we aanzienlijke schade op. Uit cijfers, ook in andere landen, blijkt dat zonder lockdown de consument zelf “verantwoordelijk” is voor die schade: angst en onzekerheid maken terughoudend op allerlei fronten.
Rabobank komt met somberder voorspellingen in vergelijking met vorige maand. Voor 2020 rekent RABO met een krimp van 4,4% (was 4,2%) en voor 2021 voorziet de bank een groei van 2,3%(was 2,4%). ABN AMRO verwacht ook 4,4% in de min voor 2020, maar ziet voor 2021 een groei van 3%.

Verkoop nieuwe auto’s.
In dit gekke Coronajaar komen voorspellingen zelden uit, vooral over Corona zelf en over alle gevolgen. Er is een voorspelling die wel gaat uitkomen en dat is het aantal verkochte nieuwe auto’s. We tikken die voorspelde 350.000 aan; wees er maar blij mee als je in 2019 er nog 446.000 naar buiten zag rollen (min 21,5%). November kwam uit op 33.499(-14,3%),. Over de periode januari t/m november is de score 313.501 versus 403.613 in 2019, een minus van 22,3%.

Verkoop gebruikte auto’s.
B2C verkoop kwam in november uit op min 8,4% met 104.476 transacties. Over het hele jaar t/m november staat de teller voorlopig op een plus 1,4% met 1,245 miljoen auto’s. B2B verkoop komt uit op -1,9% (80.585)  in november en voor het hele jaar -1,5% met 867.000 transacties. C2C verkoop krijgt in november een flinke tik met -14% naar ruim 49.000; het hele jaar komt uit op een kleine min, 0,3%.

Import en export
De import valt in 2021 flink terug met 7,2% naar bijna 195.000 voertuigen. Daarvan was 79% benzine en 12,2% diesel (in 2019 nog 18%). Daar staat tegenover dat de import van elektrische auto’s toeneemt van 2490 naar 3842, een groei van 54%.
De export laat ook een daling zien met 9,5% naar ruim 251.000 stuks. Let wel : 51% daarvan betreft diesels. Per maand bekeken verloopt de export erg grillig; oktober liet een min zien van 11%, november zat op min 14%.

Dealernetwerken.
Al jaren is de omvang en de structuur van dealernetwerken een belangrijk thema. Het gaat over het aantal dealerbedrijven/outlets (minder), het aantal contractpartners (minder) , het aantal verkochte auto’s per outlet (meer), de schaalgrootte (meer) de resultaten (“uitdagend”). Structureel verandert er veel. De complexiteit neemt toe in business modellen, in technologie rondom de auto (denk aan verschillen in aandrijving, ADAS etc.). de begrijpelijke term “verkoop” is vervangen door een complete engelstalige woordenlijst: online, omni channel, CRM, MaaS,  experience, customer journey, touch points etc. Het aandeel van de zakelijke markt is enorm.
Cijfers spreken boekdelen (Aftersales Magazine 15.12.2020;  zie ook www.aumacon.nl). Het aantal contractpartners daalde in 2020 (joj) met 9% van 830 naar 758 (in 2005 nog bijna 1500 !). Samen draaiden zij 1623 outlets, een daling van  ruim 6% t.o.v. de 1731 in 2019.Die daling zet al jarenlang door en het einde is niet in zicht, of eigenlijk wel. Er wordt, ook door Bovag, open gesproken over uiteindelijk 1000 (in een overmoedige bui riep ik 6 jaar geleden 750, het kan verkeren).Gemiddeld gaan er in 2020  208 auto’s per outlet over de toonbank (in 2019: 236). Bedenk wel dat de verkoop nieuw in 2020 een zware klap krijgt en met slechts 350.000 stuks meer dan 20% eindigt onder 2019.
De verschillen per merk zijn groot. Traditioneel doen de VAG merken het goed (VW doet er 532 per outlet), maar ook bijvoorbeeld Kia, Mercedes en BMW scoren goed.
Goed om je nog eens te realiseren dat de merken (zeker de fabrikanten) in toenemende mate problemen ervaren met de te hoge kosten in distributie. Rol en functie van dealers staan ter discussie, van importeurs en fabrikanten trouwens ook. Altijd weer duiken die klassieke vragen op : van wie is de klant ? wie doet de deal ? hoe worden marges (en kosten) verdeeld ?

De EV
De opmars van de EV gaat gestaag verder. In november werden er 7524 BEV’s en 2033 PHEV’s verkocht. Daarmee kwam het marktaandeel in de periode november op 22,5 resp. 6,1%. Over 2020 t/m november ligt het marktaandeel van de BEV op 13,7% (2019:9,5%) en van de PHEV op 4,4% (2019:1,2%). Het totaal aantal BEV’s is vanaf begin 2020 toegenomen van 107.000 naar 152.700. Het aantal PHEV’s nam in dezelfde periode toe van 96.000 naar 107.600.

Schadeherstel
Solera geeft over de periode week 12 – 42 aan dat er 17% minder calculaties zijn gedraaid. Na een nog enigszins redelijke zomer, komt september uit op min 12% en oktober zelfs op min 20%. FOCWA geeft inmiddels aan dat de schadebedrijven 22% minder orders hebben. 11% verwacht over te moeten gaan tot ontslagen (maar 17%  is van plan om nieuwe medewerkers te rekruteren). Maar liefst 84% vertrouwt op een positieve afloop van de crisis.  25% van de ondernemingen stevent af op rode cijfers. Ruitherstel met min 37% en de caravan/camper bedrijven met min 29% hebben het nog een tik zwaarder. Regionaal zijn er verschillen, de randstad doet het relatief beter dan de “buitengewesten”. Ongetwijfeld zijn er andere verschillen in bijvoorbeeld klantenmix(verzekeraars, leasing, particulier),
de leeftijd van auto’s, de  identiteit van het bedrijf (universeel, merk gelieerd). Het is ook logisch (zoals in veel sectoren) dat in de schadeherstelsector, los van Corona,  andere bewegingen en trends een rol spelen die veel dynamiek geven.

Banden
De VACO rapporteert in de bandensector een omzetverlies van rond de 20%, een hoog ziekteverzuim (25% van de ondernemingen). 10% van de ondernemers overweegt ontslag; 80% (dat percentage blijft hoog) heeft er vertrouwen in dat zij door de crisis komt. 64% van de ondernemingen meldt minder klanten en 60% geeft aan minder omzet te draaien. Minder kilometers, minder banden, uitstel, minder zomer/winter wissels ?

Leasing
November liet (wederom) een daling zien t.o.v. 2019 in het aantal registraties; dat kwam met 20.802 12, 7% lager uit dan november  2019 (bron: Aumacon). Cumulatief t/m november  is de stand 174.482 versus 217.492 ofwel een tik van 19,8%. Vooral het tweede kwartaal was redelijk rampzalig. Dat verschil van 43.000 auto’s verklaart logischerwijs voor een groot deel de sterke daling in de verkoop van nieuwe auto’s. Een paar details:
Toppers in november waren de VW ID.3 met 1025 stuks, Kia e-Niro met 609 en de Hyundai K.ona met 444. De ID.3 doet dus zo’n 5% van het totaal aantal registraties. Tesla dat natuurlijk een piek beleefde in 2019 zakt in 2020 ver terug met bijna 69% van 11.173 naar 3484. En tot slot enkele merken die het beter (of minder slecht) doen dan de markt, dus minder dalen dan die genoemde 19,8% : Mercedes met -5,2%, Volvo met -4,2% en BMW met min 12%.

 

Kijk nog eens terug naar 2020, kijk vooruit naar 2021. Maar vooral, geniet even van de mooie momenten die, ondanks Corona, ons ten deel vallen. Mooie feestdagen, en alvast een voorspoedig en, meer dan ooit, gezond 2021.

Hans Groenhuijsen, 18 december 2020.

eerdere monitors/dashboards:

Dashboard voor de automotive, nummer 5 : It giet oan, of net ? Wordt 2021 het jaar van herstel ? |
Monitor nummer 4: soms zit het mee en soms zit het tegen. | (hansgroenhuijsen.nl)

https://www.hansgroenhuijsen.nl/4-fields/2020-het-jaar-van-de-apps-en-dashboardsmonitor-nummer-3/

https://www.hansgroenhuijsen.nl/4-fields/data-een-dashboard-voor-de-automotive/

https://www.hansgroenhuijsen.nl/4-fields/data-terreur-of-zinvolle-feiten-een-dashboard-voor-de-automotive/

Voor alle artikelen, zie https://www.hansgroenhuijsen.nl/4-fields/

Bronnen o.a. : Bovag, RAI, VNA, RDC, Nederlandsche Bank, Rabobank, ABN AMRO, ING, VACO, Automotive/Automotive-online, Aftersales Magazine, Automobiel Management, Autotelex, Indicata, WESP, Aumacon, RVO, CBS.

Illustratie Gerd Altmann via Pixabay.