banken.
ABN AMRO ziet het ondernemersvertrouwen, dat in het najaar 2020 herstelde, weer wegzakken. In de retail algemeen lag het vertrouwen in Q3 2020 op +1,7 en in Q1 2021 op -10,4. Specifiek voor de automobielsector zijn die cijfers -6,9 (Q4) en -20,5.
2021 wordt nog een geen feest. Volumeprognoses voor 2021 komen uit op -1,5% in het basisscenario en -4,5 in een negatief scenario. Consumentenbestedingen laten een zelfde patroon zien met -0,3 resp. -5,4%. Het BBP herstelt na een min in het eerste halfjaar van 2,7% met 5,2% in Q3 en 1% in Q4. De bank waarschuwt voor teveel optimisme. Het kan verkeren met Corona, de maatregelen die worden genomen, en met de problemen die nog zichtbaar gaan worden na de zomer. De bank blijft waarschuwen voor de effecten van de afbouw van de steunmaatregelen, en de druk van de schuldenlast die groeide als gevolg van uitstel/matiging in betaling van belasting en aflossing/rente. Vanaf Q3 zal het aantal faillissementen flink gaan oplopen met alle gevolgen van dien voor werkgelegenheid, consumentenvertrouwen en bestedingen, en de te verwachten “gevolgschade”  voor andere bedrijven. Rabobank blijft hierbij in de buurt met een verwachting van 2,1% voor de Nederlandse economie in 2021 (hetzelfde als AA) en plus 3,7 in 2022.

Dealers.
De dealers sloten 2020 met een rendemente van 0,87%, nog sterk geflatteerd door NOW want zonder die steun zou de uitkomst 0,3% zijn geweest.
In 2019 lag dat nog op 0,6% wat toen al aanleiding was voor grote zorg. Inmiddels wordt (maar dus al langer dan vandaag) gesproken over de onhoudbaarheid van deze situatie. Met dergelijke cijfers is er nauwelijks een basis om te continueren. Zoals in veel sectoren is er sprake van een dubbele klem; enerzijds de acute problemen als gevolg van Corona, anderzijds de structurele problemen en tekortkomingen in de automotive, met name de retail; oplossingen zijn, deels, lastig en pijnlijk en vergen veel tijd, maar onder druk wordt alles vloeibaar.
Het absorptievermogen daalde verder van een al niet riante 75% naar 70,3%. Verkoop nieuw zakte weg met 20%, het aantal verkochte uren in de werkplaats kwam met min 5% uit op 1257. De occasionhandel liep goed, 2020 was over-alle een topjaar.

Verkoop nieuw.
Na de 445.000 in 2019 kwam 2020 uit op 356.000, min 21%.Een schrale troost, andere landen deden het nog slechter (Duitsland 23%, Frankrijk 27%, UK 31%, EU als geheel 24%). Eind 2020 maakte nog een hoop goed door de eindsprint met de EV’s (waarvoor de verhoogde bijtelling in 2021  leidde tot de hausse in 2020).
Wie had het ooit gedacht ? De EV kwam daarmee uit op een marktaandeel in verkoop 2020 van 20%; de diesel, ooit de koning van de “veelrijders”, landde op een schamele 4%.
Begin 2021 was zoals te verwachten slecht (mede door die verkoophausse eind 2020). Januari kwam uit op -20% (jaar op jaar) en februari op -26%.
Nog iets over de tweewielers. Het aantal verkochte fietsen in 2020 kwam uit op rond de 1,1 miljoen. Vooral het aantal e-bikes vloog omhoog van 420 naar 550.000 met een gemiddelde prijs van 2250 euro.  Vergelijk dat eens met de ORA R1, een Chinese EV, gebouwd door Great Wall met een prijskaartje van 7600 euro ?

Occasions.
2020 was een goed jaar dus steken de cijfers van begin 2021 vanzelf wat schril af. Januari stond 13,2% in de min en februari 11,6%. Maart maakt dat bijna helemaal goed met plus 23% (alle cijfers jaar-op-jaar).Het is niet zozeer de vraag als wel het aanbod in de occasionmarkt waar het probleem op dit moment zit.

Leasing.
De totale vloot groeit nog licht door de toename in private lease (+14%) en in bestelauto’s(+2,9%0 maar in de zakenauto zit een min van 2,1%. Q1 2021 laat een min zien van 18% in het aantal registraties.

Schadeherstel.
Hier blijven de klappen groot. In Q1 2021 een min van zo’n 25%. Het gemiddeld schadebedrag blijft stijgen, in 2020 met 3,4% naar 1416 euro. Er zit beweging in deze sector met een nieuwe formule voor ruitherstel in het dealerkanaal (Dealerglass), de vorming van een Auto Tech Alliantie met een focus op hoogwaardig complexer fabrieksconform herstel, en de lancering van de “Plusnorm” door Focwa en Bovag, gericht op meer specialistisch, veilig en deskundig herstel.

Kortom :
Wat bezig is met “mobiel”, blijft voorlopig volatiel. Druk met de problemen van vandaag, druk met de problemen en uitdagingen voor de middellange en voor de lange termijn. Het blijft zoeken naar de balans  tussen :
. de korte termijn en lange termijn,
. acute, crisis-gerelateerde problemen en de structurele vraagstukken van  de sector als geheel,
. tussen de jacht op omzet en het mes om kosten te snijden,
. de bestaande business verbeteren en nieuwe business bouwen: optimaliseren of innoveren.

Mooie puzzels. Ik help graag met advies en met realisatie.

Hans Groenhuijsen, 13 april 2021.

Bronnen o.a. : Bovag, RAI, VNA, RDC, Nederlandsche Bank, Rabobank, ABN AMRO, ING, Automotive/Automotive-online, Aftersales Magazine, Automobiel Management, Aumacon, RVO, CBS, JATO.
afbeelding dashboard Byton : https://insideevs.com/photo/4016766/byton-releases-new-interior-teaser-image-of-electric-suv/

Dashboards nr. 1 t/m nr. 8, zie :
https://www.hansgroenhuijsen.nl/category/4fields/automotive-en-mobiliteit/

https://www.hansgroenhuijsen.nl/category/4fields/automotive-trends/