Het kan vriezen, het kan dooien.

Dashboard  voor de automotive, nummer 8, maart 2021.

Het kan vriezen , het kan dooien. Dat hebben we onlangs weer gemerkt. Vriezen dat het kraakt, de ijzers onder, mooie oer Hollandse taferelen, en even een gevoel van vrijheid. Daarna dooide het in rap tempo. Ten aanzien van Corona en de crisis verkeren we in onzekerheid. Wanneer hebben we dat virus onder controle, wanneer treedt herstel in ? Voorlopig blijft het figuurlijk gesproken nog wel even guur en koud.

Wat vinden de banken ?
ING zag in november nog 2020 eindigen op min 4,3 en 2021 op een aardige plus van 2,6%. Niet lang daarna werd dit naar beneden bijgesteld naar min 4,5 en plus 1,8% in 2021 en 2,3% in 2022.  De consumentenbestedingen nemen toe met 1,3 en 3,5%. Voor de automotive zag ING enkele ontwikkelingen die niet echt met applaus worden ontvangen: meer thuiswerken, minder kilometers, minder leasevolume, onzekerheid over bestedingen en besteedbaar inkomen, werkloosheid. Wel zag/ziet de bank een herstel van de verkoop nieuw naar 390.000, na het dramatische verkoopjaar 2020.

ABN AMRO (AA) zag 2020 al in mineur eindigen en voorspelde ook voor Q1 2021 (kwartaal-op-kwartaal) nog een krimp van 2,7%. Daarna verwacht AA 3 positieve kwartalen, zodat het jaar als geheel eindigt met plus 2,1% in 2021 en 4% in 2022. Daarmee zit AA dus wat boven de ING.   De waarschuwing blijft dat met het afbouwen van de overheidssteun en betalingsuitstel bij banken,  er alsnog problemen kunnen gaan ontstaan. In Q3 wordt een toename verwacht in het aantal faillissementen, oplopend naar een piek in Q2 2022  en 1500 faillissementen in 2022 (het langjarig gemiddelde ligt rond 1000, 2020 was een uitzondering met slechts 800). Al eerder werd geconstateerd dat het aantal bedrijfsbeëindigingen hoger ligt dan normaal.
(zie : https://www.hansgroenhuijsen.nl/4-fields/dashboard-voor-de-automotive-nummer-7-between-stormy-weather-and-sunny-skies/).
Rabobank zag 2020 eindigen met een krimp in BBP van 3,8%. Consumentenvertrouwen herstelt iets.
voor 2021 stelt Rabo de verwachting bij van een groei van het BBP met 2,3% naar een bescheiden groei van 1,4%.

 Wat vinden de ondernemers ?
Volgens de Bovag monitor van januari is het vertrouwen dat je door de crisis heen komt gedaald van 81,3 (week 47) naar 78,5%. De impact van Corona op de bedrijfsvoering wordt zwaarder : minder klanten zegt 76,7% (61,6%), minder handel in de werkplaats geeft 52% aan (was 56,8%), krimpende orderportefeuille speelt voor 68,3% (57,7%). Rond 25% rekent er op afscheid te moeten nemen van medewerkers.Van omzetdaling was bij 61,8% sprake (52,9%), waarbij de daling feitelijk lag op 37,9%(24,6%). Investeringen liggen bij slechts 36,1% nog op schema.
Focwa publiceert ook cijfers voor de schadesector (t.o.v.  december 2020). Er is sprake van 33% minder orders, het vertrouwen daalt van 84naar 78%  en maar liefst 40% is verliesgevend.
Vaco (banden)  heeft ook een monitor (nummer 14),. Er is sprake van 21% omzetverlies. Bedrijven worden geconfronteerd met minder klanten (zegt 70%), minder werk (66%). Opvallend dat net als bij Bovag en Focwa 78% er vertrouwen in heeft door de crisis te komen.

 Occasions.
Voor een buitenstaander blijven het enorme aantallen in die gebruikte auto handel. 2020 was een topjaar voor deze business : beperkte bestedingen dus van nieuw naar gebruikt, een vlucht vanuit OV en de behoefte aan de eigen automobiel: veilig, geen besmetting, geen gedoe met OV.
2021 begint wat gematigder.
De verkoop aan particulieren (B2C) neemt met 12,4% af van bijna 237.000 naar bijna 208.000.
De handel tussen bedrijven (B2B) zakt van rond de 180.000 naar ruim 149.000, een min van 17 %.
De handel tussen particulieren (C2C) krijgt een tik van 6,2 %, van 108.000 naar ruim 101.000.
Verwachting blijft wel positief met  een flinke vraag, schaarste in aanbod, stijging in het aantal leads en een stijging in gemiddelde prijs (Autoscout24 en AutoTrader).

 Dan de verkoop van nieuwe auto’s.
Inmiddels een bekend verhaal : 2020 was een dramatisch jaar. Het einde van het jaar liet nog een rally zien, vooral natuurlijk in de verkoop van EV’s onder druk van de versobering van de subsidieregelingen  per 1 januari. Januari gleed t.o.v.  januari 2020 weg met 20% en februari ging daar nog onder met min 22,7% : 56.933 auto’s dit jaar en 73.681  in begin 2020. Nog even, en we gaan tellen in aantal wielen, dat ziet er wat leuker uit.
De scores per merk zijn uiteenlopend. Enkele merken zitten zo rond dat marktgemiddelde met Kia (-22,2), Peugeot(-22,3), Seat(-22,6). Andere merken duiken daar fors onder met VW (-42,2), Opel(-41,5), Hyundai (-51,9). En, logischerwijs, zijn er merken die boven de markt scoren zoals Skoda (+17,6), MG(+21), Volvo (+6,4) en Mazda (+38). Vermeldenswaard is Tesla met een min van 82,7%. Shocking  misschien maar de verkoop van EV stagneert  om redenen zoals juist genoemd. Aardig trouwens dat MG het dan goed doet. Een signaal dat de toekomst van de EV vooral zal liggen bij scherper geprijsde wat bescheidener auto’s die passen bij de portemonnee van de consument ? RVO cijfers over januari laten zien dat er slechts 887 (1375 in januari 2020)  EV’s zijn verkocht.  Dat levert een marktaandeel op van slechts 2,6%; vergelijk dat eens met het marktaandeel van de EV in de decemberverkopen van 69% en voor geheel 2020 van 20,5%. PHEV’s doen het dan weer goed met 3317 stuks (was 1373). Het kan verkeren. Sinds enkele maanden wordt een ander probleem zichtbaar, het tekort aan chips voor de auto-industrie.  Dat leidt tot forse stagnatie in de productie. Het is afwachten hoe lang dit gaat duren, en of de verkoop er echt structureel onder gaat lijden of dat er “slechts” sprake is van een tijdelijke verschuiving.

 Leasing.
Daar gebeurt veel. Voor de toekomst mag je aannemen dat leasemaatschappijen aan de goede kant van de streep zitten. Als er producten/diensten worden gevonden die passen bij de bekende trends(mobiliteit, bezit naar gebruik, convenience, multimodale slimme oplossingen etc.), dan gloort er een mooie toekomst. Voor de korte (Corona)termijn, zijn er factoren die even druk zetten op de business : kostenbesparingen bij bedrijven, meer thuiswerk, minder kilometers etc.
Het aantal leaseregistraties zegt niet alles maar is wel een indicatie. 2021 begint dan met een flinke min : januari -18%, februari -29,8%. De eerste 2 maanden sluiten af op 30.377 nieuwe auto’s en dat is 22,7% minder dan 2020.

Hans Groenhuijsen, 8 maart 2021.

Voor eerdere “dashboards”, zie https://www.hansgroenhuijsen.nl/category/4fields/automotive-trends/
Voor alle blogs, zie4 fields | (hansgroenhuijsen.nl)