Het gaat lekker, zo wordt luidkeels geroepen. En dat in een wereld waarin we enerzijds doordrongen zijn van de ernst van de situatie en enig
crisisgevoel zich van ons meester maakt, en anderzijds de haan victorie kraait : de economie groeit, inflatie krijgt bijna aangename proporties,
we gaan op vakantie, hebben dat ook wel verdiend, gaan geld uitgeven.
Maar toch… dat Coronagedoe, klimaat, stikstof,  China, de gasprijs, de woningmarkt, en de tragikomische act in den Haag, een soort never ending story.
In de automotive wereld zien we de inmiddels bekende dynamiek en disrupties, een nijpend tekort aan onderdelen (chips), verdergaande “rationalisatie” van de distributie/retail, en het verder oprukken (met enige haperingen) van de electrificering.

Occasions. 

De groei zit er lekker in zou je zeggen. 80% was  benzine, en (slechts) 10% diesel. Het aantal EV’s nam toe met een factor 2,5 van 9400 naar 23.000. Het aantal plug-ins groeide met 65% van 15.000 naar 25.000. Die EV heeft nog een lange weg te gaan dus.
B2C verkoop nam over de periode tot 1.10.2021 toe van 1.017.000 naar 1.061.000, +4,3%. C2C liep terug met 4,8% van 487.000 naar 463.000. B2B verkoop steeg licht met 1,6% van 706.000 naar 717.000. Totaal staat de teller na 3 kwartalen op 2.242.000 , een plus van 1,5% t.o.v. 2020.
Per kwartaal gemeten was het 1e kwartaal nog een min met -2,7% (729.000  in 2021 en 749.000  in 2020). Het 2e kwartaal liet een enorme sprong zien, vooral in de B2C markt (+15,5%) met over de hele markt gemeten een +12% (783 vs. 699). Kwartaal 3 ging weer naar beneden van 762.000 naar 731.000 ofwel minus 4% (bron : Aumacon  Occasionverkopen PC/NL).

Maar wat zeggen de cijfers ? Wat is er aan de hand in deze markt ?  Logische veronderstelling is dat vraag en aanbod soms matig op elkaar aansluiten. Daarbij kan het gaan om bijvoorbeeld leeftijd en (dus) de prijs van een auto, uitrustingsniveau, en brandstoftype.  Mismatch in de binnenlandse markt kan overigens worden gereduceerd via export en import; de tijd dat handel in gebruikt een lokale of binnenlandse aangelegenheid was, ligt ver achter ons. Sinds de Corona-uitbraak schakelt een deel van de reizende werknemers over van reizen per OV naar reizen met de eigen auto. In veel gevallen gaat het dan om een tweede auto in een gezin, en dus zal al snel de voorkeur uitgaan naar een wat kleinere/goedkopere auto. Stagnatie in de verkoop en levering van nieuwe auto’s kan deels leiden tot  een verschuiving in de vraag naar gebruikt.
Misschien is er sprake van enkele structurele veranderingen, hoewel die niet van het ene op het andere jaar groot effect kunnen hebben. Denk aan de consument die minder vanuit emotie maar meer vanuit functionaliteit en kosten ((TCO) naar de auto kijkt, denk aan de professionalisering in de occasionverkoop waardoor die markt  zichtbaarder en aantrekkelijker wordt: beter aanbod, betrouwbaar, goede mix on/offline, betere service etc.

Verkoop nieuw.

Tot en met het tweede kwartaal stond de teller op 163.361 wat neerkomt op een plus van 3,3% t.o.bv. de 157.971 in 2020. Q1  2021 was slecht met ruim 80.000 , 22% onder 2020, terwijl Q2 met 82.500 maar liefst 54% zat boven de 55.000 van 2020.    Q3 maakt weer een duikvlucht met 18,9% in de min, 73.213 tegen 90.235 in 2020. Dat maakt 2021 tot een slecht jaar, het slechtste sinds 1968 (gemeten in aantallen). Eerder dit jaar was de verwachting voor 2021 nog 380.000 maar inmiddels is dat bijgesteld naar 335.000. Een lagere vraag c.q. een stagnatie in de levering van onderdelen zijn de oorzaak. De verschuiving in brandstoftype  is al geen nieuws meer. Vergelijken we 2021 met 2020, dan is het aandeel van conventionele auto’s van  66,4% naar 50,7% gedaald,  hybrides stijgen van 17 naar 33,5%, en full EV’s van 11,6 naar 12,7%. Interessant feit is dat de bijna onaantastbare positie van VW toch kwetsbaar bleek: Kia stoot VW van de 1e plaats in de ranking op basis van marktaandeel (Kia 9,36% en VW 9,16%).

De OEM.

Bij de fabrikanten hangt de vlag niet uit. Een probleempje is inmiddels een groot probleem. Het aantal auto’s dat van de band rolt, is fors gedaald. Schattingen lopen wat uiteen maar het zou gaan om een krimp van 6 tot 8%, in aantallen zo’n 6 miljoen stuks, $200 miljard omzet. En het is geen dipje maar een flinke dip, want ook 2022 wordt nog flink geraakt met weer een zelfde krimp. 2023 laat dan weer herstel zien.
Het is zoals gewoonlijk wijsheid achteraf. Fabrikanten zijn in hun eigen zwaard gevallen met inkoop op het scherp van de snede : lage prijzen, minimale voorraden. En toen met Corona de verwachtingen over de autoverkoop kelderden, ging er nog een schepje bovenop. De leveranciers van m.n. chips en aanverwanten zagen vanuit andere markten de vraag snel toenemen, deels juist door Corona: meer thuiswerk, meer mobiel, meer cloud computing, meer online. En dus konden de autojongens achteraan in de rij. Van de veronderstelde vermenging van economische belangen en machtspolitiek aan de kant van China lijkt (dit keer) geen sprake.

Retail.

Wat gebeurt er ondertussen in de retail ? heel veel ongetwijfeld. Puur kijkend naar de aantallen (zie Aumacon Top-100) had de top-10 in de dealerwereld een marktaandeel van ruim 41% (was in 2015 bijna 28%). De kring groter makend, heeft de Top-50 72% marktaandeel (was bijna 55% IN 2015).En voor de Top-100 liggen de cijfers op ruim85% in 2020 en 68% in 2015.
Vooruit, de Nummer 1 is van Mossel met een marktaandeel van ruim 10%. Het aantal vestigingen van deze top-100 is min of meer stabiel met 1011 in 2018, 977 in 2019 en 990 in 2020. Maar de race is nog niet gelopen. Met name de druk vanuit  de OEM’s zorgt voor een verdere herschikking in de retail : locaties, aantal outlets, aantal eigenaren etc. Fabrikanten worstelen met hun toekomst en moeten keuzes maken : in de (kosten van) verkoop en distributie, in aandrijving , platforms etc.

Wat vinden die retailers zelf ?

Kijkend naar de Ondernemers Monitor van de Bovag (week 38, 24.09.2021), zijn de problemen niet voorbij. Zo zijn er de al genoemde leveringsproblemen (zegt 50,9%) , is er een tekort aan klanten/orders (zegt 22,4%) , en zien veel bedrijven een tekort aan personeel (39,7%). Bijna 30% ziet een omzetstijging (OK., ten opzichte van dat dramatische 2020), terwijl 23,2% een daling constateert. 40%  van de  bedrijven is bezig met verandering , waarvan 29%  denkt aan meer online/digital, 52% aan toevoeging van nieuwe activiteiten, maar ook denkt 16% aan verkoop en 2,6% aan beëindiging.

De harde cijfers in dealerland.

Binnenkort zullen de cijfer bekend worden t/m 3e kwartaal. Over het eerste halfjaar is het een mix van plusjes, minnen, en vooral zorgen. Het rendement over het eerste halfjaar lag op 1,2%, maar zonder NOW op 0,77%. Verkoop nieuw krijgt een tik in aantallen maar door verschuiving in de mix is er een plus van 11% in de omzet (alweer: over dat eerste halfjaar, het slechte 3e kwartaal zit hier nog niet in). Occasionhandel steeg in aantallen (gemiddeld 6%) en in omzet met 12%. Omzet in de werkplaats nam toe met 2,6%. Er blijven zorgen; denk aan de productiviteit, het beruchte absorptievermogen, ofwel de mate waarin de aftersales de totale kosten dekt, (begin 2021 nog steeds onder de maat met 75% terwijl 80 als bodem wordt gezien). Het wachten is op de cijfers t/m Q3. En ondertussen wordt er, letterlijk en figuurlijk, hard gesleuteld. Belangrijke vraag staat open: wat is het effect van de afbouw van steunmaatregelen na Q3 ?

Leasing.

Er waren betere tijden, althans kijkend naar het aantal registraties van nieuwe auto’s. Over de verkoop van gebruikte auto’s zal door de leasejongens minder worden geklaagd.
Het aantal registraties lag in Q1 22,3% onder 2020, Q2 maakt een swing naar de plus met ruim 36%, maar Q3 zat weer onder de streep met -21,6%. Cumulatief zit de markt met 123.458 8,9% onder de 135.566 van 2020. De prognose voor geheel 2021 is 170.000, 13,4% onder 2020 met 196.393.

Hans Groenhuijsen, 13 oktober 2021.

Bronnen o.a. : Bovag, RAI, VNA, RDC, Nederlandsche Bank, Rabobank, ABN AMRO, ING, Automotive/Automotive-online, Aftersales Magazine,
Automobiel Management, Aumacon, RVO, CBS, JATO.

voor de “Dashboards” nr. 1 t/m nr. 10 , zie :
https://www.hansgroenhuijsen.nl/category/4fields/automotive-trends/ 

Alle artikelen en blogs , zie : https://www.hansgroenhuijsen.nl/4-fields/

©alle rechten voorbehouden Hans Groenhuijsen, 2021.

Wil je in het vervolg wekelijks mijn blog ontvangen ? Meld je aan  via “aanvraag artikelen” op https://www.hansgroenhuijsen.nl/inschrijven-kennisblogs/

Wil je geen mails meer ontvangen, stuur dan even een bericht aan  hans@hansgroenhuijsen.nl.