Wordt het nog een keer voorjaar ?

Geen voorspellingen over het verloop van de pandemie, geen dagkoersen. Maar Corona laat nog steeds zijn sporen na en dat zal nog wel even zo blijven, dus toch weer een monitor. ABN-AMRO zette het nog eens op een rij. We hebben nog wel een weg te gaan. Zo is er inmiddels een belastingschuld opgebouwd van 16 miljard.  Binnen de automotive zijn er 3680 bedrijven (16% van het totaal) die uitstel hebben aangevraagd, met inmiddels een gemiddelde schuld van 115.000 euro, varierend van 76.000 bij bedrijven tot 50 werknemers en zo’n 2,7 miljoen bij de grotere bedrijven.  Terugbetaling  van deze schuld zou het resultaat voor belasting absorberen van 1,5 jaar. En dan te bedenken dat de sector al voor Corona enkele (structurele) zorgen en problemen kende, hard toe is (en gelukkig  af en toe hard werkt) aan de broodnodige transitie, en nog steeds last heeft van de (na)weeën van die vermaledijde Corona crisis. En de (gif)beker moet helemaal leeggedronken worden kennelijk, want inmiddels hebben de OEMs last van de chips-crisis, het tekort aan die mooie technologie, en de ellende daar sijpelt door naar het retailniveau. Voorspellingen gaan naar een daling in productie met bijna 4 miljoen auto’s (van de 65 miljoen in  2020), ofwel ruim $ 110  miljard in inkomsten.

Bovag monitor.
Bovag blijft monitoren.  De monitor in week 16 laat weliswaar verbeteringen zien t.o.v. week 9 maar het blijft wel zorgelijk. 85,3% heeft vertrouwen (was in week 9 80,7).  Er is bij de peiling in week 16 bij 57,5% sprake van minder klanten(72,6), de werkplaats is slechter gevuld bij ruim 43% (bijna 57%). Nog steeds is ontslag bij zo’n 20% een serieuze overweging(26,4).  Bij 47,3% (was 66,1%) is sprake van een omzetdaling welke ligt op 26,9% en dat was in week 9 nog 34,3%.

Hoe gaat het met Europa ?
ACEA, de club van automakers, rapporteert voor de EU(is wat anders dan Europa dus) in maart een plus van 87,3% (van  567.000 naar 1,06 miljoen). Januari en februari waren nog in mineur met -24 en -19%.  Het eerste kwartaal als geheel komt met 32,% in de plus uit op ruim 2.560.000  nieuwe auto’s die de showroom verlieten (voor de duidelijkheid : omdat ze waren verkocht). April 2021 laat een bijna verbijsterende plus zien van 255% t.o.v. april 2020. Daarmee komen de eerste 4 maanden van dit jaar uit op zo’n 4,1 miljoen stuks waarmee dezelfde periode in 2020 met 23% wordt overtroffen.

Elektrisch.
Het aantal BEV’s (elektrische auto’s op batterij)  nam in Q1 toe met 59% naar 146.185 stuks.
Dat is “slechts” 5,7% van het totaal aantal verkochte auto’s; nog een weg te gaan dus voor de EV, maar dat is niet  nieuw. Nederland, altijd een land dat hoge ogen gooit in de elektrificering, laat het in 2021 even afweten. We kennen de oorzaken. De grote piek eind 2020, een afwachtende houding wellicht bij consumenten (wachten op nieuwe modellen, andere pricing, economisch herstel ?), de leeglopende subsidiepotten. Het aantal EV’s in het eerste kwartaal kwam uit op 4566 (5,6% van alle nieuwverkoop) en dat was in 2020 nog 8695 (8,4% op het totaal).

Verkoop Nederland.
Nederland start 2021 slecht met de verkoop. Weliswaar is april ook in Nederland gezegend met een mooie plus 55,6%.  De achterstand t.o.v. 2020 wordt kleiner maar is  er nog steeds. Na 4 maanden bedraagt die 11,7%, 104.497 auto’s versus 118.375. Positief signaal is dus dat de achterstand slinkt, die was na de eerste 3 maanden nog 23,1%.
In het eerste kwartaal daalde de B2C verkoop van occasions licht met 1,9%  naar ruim 330.000 stuks. Ook de B2B verkoop kreeg een zelfs flinke tik van 7% naar ruim 239.000 auto’s. Alleen C2C  steeg met 2,8% naar 158.704.
In april ging de zon schijnen en groeide de B2B met 51% t.o.v. april 2020. C2C nam toe met 14,2% en B2B verkoop vloog omhoog met 37,5%.
Over de eerste 4 maanden zijn de cijfers dus uiteindelijk positief waarbij B2C groeit naar 452.478 stuks (plus 8,3%), C2C met 5,4% naar 209.907 en B2B verkoop met een “schamele” 1,1% naar 318.872.
De import nam in Q1 toe met 16,9% naar 62.428 auto’s, terwijl de export aanzienlijk bescheidener groeide met 4,7% naar 78.465 auto’s die de grens over gingen.

Leasing.
Q1 was hier geen top. Het aantal registraties bleef ruim achter met 22,3% in de min, 43.363 versus 55.820 in 2020. Het aantal EV’s daalde hier met zo’n 60% van 5000 naar 2000. April laat dan herstel zien met 27 % van 9400 naar 12.000. De eerste 4 maanden van 2021 sluiten af met minus 15,2% t.o.v. dezelfde periode in 2020,  met 55.332 tegenover 65.228 in 2020. Even als geheugensteuntje :
2019 eindigde op plm. 240.000 en 2018 op 215.000.

Schadeherstel.
Focwa kwam op 20 april naar buiten met een monitor, een somber beeld. 43% ervaart liquiditeitsproblemen, 77% van de bedrijven ziet minder werk; dit was kort daarvoor nog 63%
Ten opzichte van april 2020 is het aantal opdrachten met 52% naar beneden, waarmee het omzetverlies in april naar schatting uitkwam op 40% in april 2021.
81% vertrouwt niettemin op een “doorstart” na Corona.

Hans Groenhuijsen, 21 mei 2021.

Bronnen o.a. : Bovag, RAI, VNA, RDC, Nederlandsche Bank, Rabobank, ABN AMRO, ING, Automotive/Automotive-online, Aftersales Magazine, Automobiel Management, Aumacon, RVO, CBS, JATO.

Dashboards nr. 1 t/m nr. 9,  zie :

https://www.hansgroenhuijsen.nl/category/4fields/automotive-trends/

© alle rechten voorbehouden Hans Groenhuijsen, 2021.  Zie https://www.hansgroenhuijsen.nl/copyright/