Lekker delen.
Hebben ze een goed verhaal, geloofwaardig, realistisch? Cijfers over de economie, over de automotive sector bijvoorbeeld, liegen er niet om. In ieder geval geeft het allemaal richting aan het denken en doen van de Chinezen zelf. Groei is goed, groei voor China en (daarmee) voor de wereld. Dat geldt voor de grote gevestigde landen maar ook voor een lange reeks kleinere landen die via het Belt & Road Initiative zijn opgezadeld met veel dure infrastructuur en industrie, grote schulden (die vooral verdere ontwikkeling blokkeren), en de harde almacht van China zelf. Delen doen ze wel maar niet in gelijke mate, en zeker niet zowel de lusten als de lasten.
Win-win in onderhandelen?
De beroemde Win-Win, ontleend aan het nog beroemdere prisoner’s dilemma, wordt met de mond beleden, maar in de praktijk is gezamenlijke winst ver weg. Voor veel landen was dit BRI een wenkend perspectief, welvaart en welzijn, en weg uit de imperialistische fuik van dat verdomde Westen. China heeft geduld misschien, gaat voor de eindoverwinning en dat mag wel even duren. Omvang van het land en haar bevolking, sterke groei in economie, welvaart etc. plus de roemrijke historie van het machtige Chinese Rijk rechtvaardigen die overwinning van China. Maar…. Het blijft win-win. Waarschijnlijk dat dit de grondgedachte is bij onderhandelingen? Nee dus. Veel beloven, veel voornemens, je hebt heel lang geen deal, zelfs geen krachtige intentie maar lucht, beloftes en tijdrekken. Als je dat maar weet vooraf, dan kan je er mee omgaan.
Vanuit dit perspectief moet ook worden gekeken naar de economische relaties, zeker ook met betrekking tot de productie van (elektrische) auto’s. Vergeet niet dat wij er als Europa ook wel een potje van maken. Veel intenties, goede bedoelingen, problemen parkeren in studies en analyses, pappen en nathouden, verdeeldheid alom, last minute (slechte) compromissen.
Europa is voor een deel een fictie en laat weinig daadkracht zien. Dat was/is ook zichtbaar in die automotive: bei uns ist alles viel besser, Vorsprung, Spitze, extraordinaire. Natuurlijk verandert er iets maar succes van China is zeker voor een deel aan de (bijna wetmatige) arrogantie en traagheid van de industrie alhier toe te schrijven.
Op naar een volgende transitie.
Maar China zit in de knel met een haperende economie, zwakke OG-sector, werkloosheid, overcapaciteit. Dat laatste is een soort terugkerende ziekte (niet alleen in China en niet alleen in auto’s). Een prijzenslag is aan de orde van de dag, veel faillissementen, een grondige sanering in de automotive, waarbij 60 tot 80% van de merken kan inpakken. Een grote schoonmaak en dan gaan we weer lekker verder, denken ze daar. China ziet wel dat de volgende “revolutie” nabij is.
Autootjes maken is voorbij: het gaat om high tech, big data, AI, ADAS, MaaS en de rest van het alfabet. Dat betekent een sterke systeemaanpak in productie, retail, aftersales, design, IT e.d. Een woord- of scrabble spel dat we in Europa ook aan het ontdekken zijn. De volgende clash dient zich dus alweer aan: new game, new balls please.
Dat de overheid juist in deze volgende grote transitie een belangrijke rol wil spelen, is logisch. Ook op dit nieuwe front zullen China en Europa (en de USA) elkaar weer tegenkomen. De strijd wordt beslist door kennis, focus, snelheid, investeringscapaciteit, toegang tot grote markten, snelle schaalgrootte en marktdominantie. En natuurlijk moet aan een aantal randvoorwaarden zijn voldaan: moderne en schaalbare industrie aan de supply-kant, toegang tot hoogwaardige knowhow, samenwerking en bundeling over de grenzen van sectoren. Zwart-wit: de strijd om de EV is al bijna gestreden en daar komt Europa niet helemaal ongeschonden uit. De volgende transitie biedt volop kansen, voor zowel Europa als voor de USA. Daarbij gaat het niet alleen om hardware, leuke software, mooie gimmicks en high tech. Maar het gaat ook om het goed begrijpen (en daar naar handelen) van de wereld, de economie, de grote maatschappelijke thema’s waaronder de issues rondom klimaat, mobiliteit, energie; snappen hoe die consument denkt en kiest. Klinkt allemaal simpel, maar is lastig.
Hans Groenhuijsen, 2 juli 2024.
T 06-52 58 95 85
M hans@hansgroenhuijsen.nl
I https://www.hansgroenhuijsen.nl
Linkedin https://www.linkedin.com/in/4fieldshansgroenhuijsen/
. Alle artikelen en blogs , zie: https://www.hansgroenhuijsen.nl/4-fields/
. wekelijks mijn blog ontvangen ? Meld je aan via “aanvraag artikelen” op
https://www.hansgroenhuijsen.nl/inschrijven-kennisblogs/
. ©alle rechten voorbehouden Hans Groenhuijsen, 2024.
Veel blogs over China, EU, EV op mijn website:
https://www.hansgroenhuijsen.nl/category/4fields/electric-vehicle/