de Rijzende Zon
Yin en Yang

 

 

 

 

 

Deel 1 : een lange aanloop en dan ligt China op kop.

Ooit was er eens….
Daar denk je al snel aan bij landen daar in het verre oosten : sprookjes, heroïsche verhalen. Maar het heden  is een keiharde realiteit, de toekomst zeer waarschijnlijk ook. Japan maakte indruk als sterke industriële  natie na de oorlog. China had een lange aanloop nodig onder dat grote rode communistische banier maar vond ook de weg naar industrialisatie en macht. Zuid-Korea ondervond ook de nodige hindernissen, de verdeling Noord-Zuid en de blijvende spanning daar op dat schiereiland, en de dominantie van andere opkomende economieën.

En toen was daar de auto.
Japan maakte een sprong. We kennen het verhaal van goede technologie, hoge kwaliteit, scherpe prijs, laag verbruik (een plus bij stijgende energieprijzen, de oliecrisis); en , vooruit, matige vormgeving. China is druk bezig met het vestigen van  de communistische heilstaat, de culturele revolutie,  dictatuur en onderdrukking, maar weet ook de weg te vinden met een sterke industrialisatie; eerst als ondergeschikte werkplaats voor het Westen, geleidelijk meer en meer als een zelfstandige en krachtige economie.

En dan is daar de elektrische auto, de EV.
Amerika blijft heel lang het land van de gas guzzlers, zuipschuiten. Europa rommelt wat maar blijft voorlopig vertrouwen op die geweldige kwaliteit, sterk imago, klantentrouw en “koop Europese waar, dan helpen wij elkaar”.  Japan pakt de handschoen op, gedreven door technologie, innovatiekracht, schaal, en het succes van de oude ”autoindustrie”. Je zou het bijna vergeten, de Toyota Prius, Toyota RAV4, Mitsubishi MiEV, en de Nissan Leaf en de beruchte Mitsubishi (F)Outlander. Tesla komt de markt op, baant het pad, wordt dominant. Europa blijft geloven in de verbrander (ICE), doet nog een miljarden verslindend dieselschandaal (creativiteit van het verkeerde soort) en praat vooral over elektrificering. Ondertussen groeit het aanbod van EV-modellen. De bekende problemen met actieradius en hoge prijzen (gecompenseerd door subsidies), en opladen worden geleidelijk kleiner. Maar waar blijft die doorbraak ? Het komt altijd onverwacht dus, of niet ?

China.
Grote volumes met aanvankelijk veel kleinere modellen werden gedraaid in China, op de thuismarkt. Overal schoten daar met veel overheidsgeld autofabrieken uit de grond, indachtig Mao’s leuze,  “laat 100 bloemen bloeien”. Even zoveel fabrieken en merken verdwenen ook weer geruisloos. Westerse bedrijven, ook autofabrikanten,  ontdekken eind 20ste eeuw  daar in China  zowel de markt (vraagzijde) als de productiecapaciteit en lage kosten. Aantallen auto’s groeien, lokale afzet en export komen op gang, “elektrisch” is key.  Inmiddels wil de Chinese consument  high tech, gadgets, fun, meer ADAS, meer entertainment en een lage prijs. De Chinese producenten bieden dat aan. Batterijen worden doorontwikkeld naar in alle opzichten betere solid state technologie. Het zijn allemaal duizelingwekkende cijfers rondom die Chinese EV’s. Productie van EV’s in China, de export, het marktaandeel van Chinese EV’s  in de EV-vloot in Europa : het stijgt niet met luttele tientallen procenten, maar gaat 3 of 4 keer over de kop in een paar jaar.

En verder ?
De Europese industrie rondom EV kwam op gang, Japan is al langer wakker en heeft grote ambities. Korea is op de thuismarkt en in export succesvol en vestigt telkens nieuwe records.
Het is dus logisch dat macht, ambities en grote belangen met elkaar botsen.  Amerika, Europa en China (maar vergeet dus andere Aziatische landen niet)  crashen, botsen.

In 2 volgende blogs meer over Japan, Korea, en de “big EV clash”, die strijd tussen de grote machtsblokken.

Hans Groenhuijsen, 25 januari 2024.

Eerdere blogs op mijn website :

https://www.hansgroenhuijsen.nl/4-fields/koude-oorlog-over-de-elektrische-auto/

https://www.hansgroenhuijsen.nl/the-case/subsidies-voor-elektrische-autos-strijd-tussen-china-europa-en-amerika/

https://www.hansgroenhuijsen.nl/4-fields/de-strijd-om-de-hegemonie-in-de-automotive-and-the-winner-is/

https://www.hansgroenhuijsen.nl/4-fields/het-is-rood-en-het-maakt-veel-autos-china/

https://www.hansgroenhuijsen.nl/4-fields/een-nieuwe-zijderoute-voor-elektrische-autos-deel-4-de-chinese-muur-en-fort-europa/

https://www.hansgroenhuijsen.nl/4-fields/een-nieuwe-zijderoute-voor-elektrische-autos-deel-3-de-focus-van-china-op-de-ev-kleine-autos-grote-ambities/

https://www.hansgroenhuijsen.nl/4-fields/een-nieuwe-zijderoute-voor-elektrische-autos-deel-2-een-compleet-alfabet-aan-ev-producenten/

https://www.hansgroenhuijsen.nl/4-fields/een-nieuwe-zijderoute-voor-elektrische-autos/

. Alle artikelen en blogs , zie: https://www.hansgroenhuijsen.nl/4-fields/

. wekelijks mijn blog ontvangen ? Meld je aan  via “aanvraag artikelen” op
https://www.hansgroenhuijsen.nl/inschrijven-kennisblogs/

. ©alle rechten voorbehouden Hans Groenhuijsen, 2024.

T                06-52 58 95 85
M              hans@hansgroenhuijsen.nl
I                 https://www.hansgroenhuijsen.nl
Link           https://www.linkedin.com/in/4fieldshansgroenhuijsen/